Liczba zadań była uzależniona od tego, jaki język wybrał gimnazjalista. Rozwiązujący test z języka angielskiego mieli 14 zadań, z niemieckiego, rosyjskiego, francuskiego i hiszpańskiego - po 13. Część zadań odnosiła się do nagranych tekstów, większość z nich stanowiły dialogi - np. uczniowie zdający angielski mieli m.in. rozmowę telefoniczną między pizzerią a klientem zamawiającym pizzę, zdający niemiecki - dialog dwojga przyjaciół na temat ich planów wakacyjnych, a zdający rosyjski - rozmowę córki z ojcem o znalezionym przez nią szczeniaku. Zadania odnosiły się także do zamieszczonych w tekście fotografii i rysunków (przedstawiających różne sytuacje i przedmioty) oraz krótkich tekstów (np. ogłoszenie prasowe dotyczące kursów językowych w Irlandii, reklama szkoły jazdy konnej, informacja na temat godzin otwarcia i cen biletów w Muzeum Czekolady w Kolonii, list, e-mail, sms). Jedno z zadań z języka angielskiego brzmiało: "Zwróć uwagę osobie palącej papierosa, że palenie jest zabronione w tym miejscu. A. You mustn't smoke here. B. You can't buy cigarettes here. C. They never smoke cigarettes". Inne z tej grupy brzmiało: "Co powiesz koledze, którego przypadkiem spotykasz w innym mieście? A. How nice of you! B. Take your time! C. Small world!". Podobne zadania były też w arkuszach testów z innych języków. Np. w teście z języka niemieckiego były zadania: "Jesteś w barze z kolegą. Zapytaj go, co zamawia do jedzenia. A. Was nimmst du? B. Was trinkst du? C. Was isst du meistens?". Inne zaś brzmiało: "Zapytaj koleżankę, kiedy możesz ją odwiedzić. A. Wann besuchst du mich? B. Wann kommst du zu mir? C. Wann kann ich dich besuchen?" Uczniowie, z którymi po egzaminie rozmawiali dziennikarze, ocenili, że testy z języków obcych były łatwe. Mówili też, że rozwiązywali je "na luzie". Według uczniów gimnazjum im. św. Jana De La Salle w Gdańsku, tegoroczny test z języka obcego był łatwiejszy od ubiegłorocznego. Pochwalili się, że większość z nich wykonała polecenia w niespełna pół godziny. Test nie sprawił też większych trudności uczniom z Gimnazjum nr 14 we Wrocławiu. Jak mówili, u nich także większość skończyła pisać test przed czasem. Ich zdaniem, najłatwiejsze były ćwiczenia ze słuchu. - Trzeba było między innymi dopasować odpowiednie dialogi do obrazków. To było bardzo proste - powiedziała Olga. O ćwiczeniach ze słuchu opowiadali również uczniowie zabrzańskiego gimnazjum nr 12. Jeden z nich, Michał, mówił, że właśnie tej części testu bał się najbardziej. Jak relacjonował, z ulgą odetchnęli po odsłuchaniu nagrania. 0 Tekst mówiony był wyraźnie, tak że dało się wszystko zrozumieć - ocenił. Wychodzący z egzaminu uczniowie Gimnazjum nr 3 im. Aleksandra hr. Fredry w Olkuszu - uchodzące za najlepsze w tym powiatowym mieście (woj. małopolskie) - mieli zadowolone miny. - W porównaniu ze środowym testem (z wiedzy matematyczno-przyrodniczej - przyp. red.) dziś było łatwo - powiedziała jedna z gimnazjalistek, Agnieszka. W podobnym tonie wypowiadali się jej koledzy i koleżanki. Według Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, podobnie jak w ubiegłym roku najwięcej gimnazjalistów wybrało język angielski. Do testu z tego języka przystąpiło ok. 350 tys. uczniów. Na kolejnych miejscach znalazły się języki: niemiecki - wybrało go 84,5 tys., rosyjski - 5,5 tys., francuski - 2,4 tys., hiszpański - 302 osoby, włoski - 10 osób. Piątkowy test trwał półtorej godziny, dla uczniów np. z dysleksją czas mógł być przedłużony o dodatkowe 45 minut. Wynik testu z języka obcego - inaczej niż w przypadku testów z wiedzy humanistycznej i wiedzy matematyczno-przyrodniczej - nie ma wpływu na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Test ma tylko diagnozować znajomość języka obcego przez ucznia. Arkusze testów rozwiązywanych przez gimnazjalistów są dostępne na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl