W czwartek uczniowie pisać będą drugą część egzaminu - test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej, a w piątek trzecią - test z języka obcego. Jak poinformował wicedyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Mirosław Sawicki, środowy egzamin przebiegał spokojnie, do Komisji nie dotarły sygnały o problemach, które powodowałyby konieczność jego unieważnienia. Według informacji Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łodzi, w jednej z tamtejszych szkół dyrektorka pomyliła arkusze testu i zaczęła rozdawać uczniom testy z wiedzy matematyczno- przyrodniczej. Pomyłkę zauważyła zanim żaden z gimnazjalistów nie zdążył zajrzeć do arkusza. Arkusze testu zostały dodatkowo zabezpieczone przez pracownika OKE, który przyjechał na miejsce. Test z wiedzy humanistycznej trwał dwie godziny, dla uczniów z dysfunkcjami (np. dysleksją) jego czas mógł być przedłużony o dodatkową godzinę. Wszyscy uczniowie w Polsce rozwiązywali takie same zadania. Tytuł zestawu rozwiązywanego przez gimnazjalistów brzmiał: "Podróż niejedno ma imię...". W zestawie było 29 zadań. 20 z nich to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych. Zadania odnosiły się m.in. do cytowanych tekstów: wywiadu z podróżnikiem, polarnikiem Markiem Kamińskim, wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego "Prośba o wyspy szczęśliwe" i tekstu popularno-naukowego nt. Wielkiej Emigracji oraz do reprodukcji obrazu Jana Vermeera "Geograf". W zestawie były również zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedź na zadane pytania. Odnosiły się do fragmentu reportażu z "Newsweeka" o podróży do Wielkiej Brytanii dwojga nieuleczalnie chorych nastolatków, którzy marzyli o spotkaniu z bramkarzem Jerzym Dudkiem. Gimnazjaliści musieli też napisać dwa teksty własne: podanie w imieniu samorządu szkolnego do dyrektora gimnazjum z prośbą o zgodę na przeprowadzenie zbiórki pieniędzy na rzecz Fundacji Dziecięca Fantazja oraz rozprawkę na temat: "Wyprawa, wędrówka, tułaczka... - podróż niejedno ma imię". Uczniowie, z którymi rozmawiali dziennikarze, w większości uznali test za łatwy. Według nauczycieli, tematy nie wywołały wśród uczniów ani entuzjazmu, ani też zaskoczenia, były odpowiednie zarówno do ich wieku jak i do wiedzy, jaką gimnazjaliści powinni mieć. Arkusz testu rozwiązywanego przez gimnazjalistów jest dostępny na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej www.cke.edu.pl Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu będzie go musiał napisać w drugim terminie - w czerwcu. Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas sprawdzianu musi przystąpić do niego jeszcze raz. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie III klasy, to i tak ukończy gimnazjum. Powtórka egzaminu gimnazjalnego nie jest możliwa. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w połowie czerwca. Będą ona miały wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Decydują bowiem: liczba punktów uzyskanych przez kandydata za oceny na świadectwie z wybranych przedmiotów i za inne osiągnięcia odnotowane na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz liczba punktów za wyniki egzaminu gimnazjalnego. Uczeń może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół jednocześnie.