Jak poinformował dyrektor Komisji Krzysztof Konarzewski, czwartkowy egzamin przebiegał spokojnie, do Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE) nie dotarły sygnały o problemach w jego przeprowadzeniu. Test z wiedzy matematyczno-przyrodniczej trwał dwie godziny, dla uczniów z dysfunkcjami (np. dysleksją) jego czas mógł być przedłużony o dodatkową godzinę. Wszyscy uczniowie w Polsce rozwiązywali takie same zadania. W zestawie było 35 zadań z matematyki, biologii, chemii, fizyki i geografii. Były to zarówno zadania zamknięte (trzeba wskazać poprawną z podanych odpowiedzi) i otwarte (uczeń sam musi udzielić odpowiedzi). Rozwiązując je gimnazjaliści musieli wykazać się m.in. umiejętnością czytania wykresów i diagramów, posługiwania się Tablicą Mendelejewa, rozwiązywania zadań np. z geometrii oraz określania współrzędnych geograficznych miast. Wśród zadań znalazły się też takie, w których - posługując się wykresami i tabelami - gimnazjaliści musieli m.in. określić ile energii zużywa zawodnik podczas 1,5 godzinnego treningu siatkówki, przeanalizować wyniki badania krwi i składu śliny czy obliczyć masę białka w śniadaniu. W innych zadaniach uczniowie musieli wykazać się wiedzą na temat cukrów prostych, budowy mięśni, a także umiejętnościami: przeliczania kilokalorii na kilodżule, przekształcania chemicznych wzorów strukturalnych i sumarycznych, obliczania rzeczywistych odległości przy znajomości skali mapy czy obliczania różnic między strefami czasowymi. Gimnazjaliści jako najtrudniejsze ocenili zadania z matematyki, jako łatwiejsze uznali z biologii i geografii. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia szkoły. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu będzie go musiał napisać w drugim terminie - w czerwcu. Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas sprawdzianu musi przystąpić do niego jeszcze raz. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie III klasy, to i tak ukończy gimnazjum. Powtórka egzaminu gimnazjalnego nie jest możliwa. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w połowie czerwca. Będą one miały wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Decydują bowiem: liczba punktów uzyskanych przez kandydata za oceny na świadectwie z wybranych przedmiotów i za inne osiągnięcia odnotowane na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz liczba punktów za wyniki egzaminu gimnazjalnego. Uczeń może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół jednocześnie.