Wstępne szacunki Ministerstwa Infrastruktury zakładały, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy funkcjonowania, system zbierze od kierowców ponad 400 mln zł. W przyszłym roku do obecnej sieci 1600 km dróg objętych opłatami dołączą kolejne o szacowanej łącznej długości 700 km, co dodatkowo przyczyni się do zwiększenia przychodów osiąganych przez system. Kontrakt na budowę systemu viaTOLL opiewa na kwotę 4,9 mld zł. Jest ona wypłacana w ratach przez osiem lat, po osiągnięciu określonych celów np. po włączeniu do niego określonych odcinków dróg. Prognozy GDDKiA, dotyczące przychodów i kosztów Krajowego Systemu Poboru Opłat zakładały, że system zacznie przynosić zysk na koniec 2012 roku, czyli po półtora roku funkcjonowania. viaTOLL to system, który pozwala użytkownikom elektronicznie wnosić opłaty za korzystanie z sieci dróg płatnych. Obowiązuje w Polsce od 3 lipca 2011 roku. Jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej.