Konkurs był realizowany wspólnie przez Muzeum oraz Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych. Miał on na celu stworzenie nowoczesnego gadżetu, który mógłby stanowić pamiątkę z Muzeum Etnograficznego. - Gadżet miał łączyć w sobie tradycyjne elementy i wzory kultury ludowej polskiej oraz innych krajów europejskich i pozaeuropejskich ze współczesną formą. Chcieliśmy stworzyć promujący muzeum gadżet, który zwiedzający będą mogli kupić jako pamiątkę - mówiła podczas wtorkowej konferencji prasowej w siedzibie Muzeum Etnograficznego jego wicedyrektor Małgorzata Orlewicz. W konkursie wzięło udział 48 studentów z Wydziału Wzornictwa Przemysłowego ASP, którzy przez cały semestr akademicki uczestniczyli w warsztatach organizowanych przez Muzeum Etnograficzne, poznając jego zbiory. Do konkursu w sumie zgłoszono 52 prace, z których siedem otrzymało wyróżnienia, zaś trzy z nich uhonorowano nagrodą drugą w wysokości 300 zł. Zwyciężyły projekty - Nikodema Szpunara pt. "T-Folk" - T-shirt z nadrukami elementów strojów ludowych; Michała Mitka pt. "Ethnomydło" - kostka myjąca z motywem tkaniny ze zbiorów Muzeum oraz Doroty Kulawik pt. "Ptaszki" - gwizdki-ptaszki imitujące zabawki odpustowe. Laureaci otrzymali nagrody w wysokości 700 zł. - Chciałam, by zaprojektowany przeze mnie gadżet w sympatyczny sposób przybliżał muzeum, a jego forma gwizdków-ptaszków, jakie można kupić na ludowych odpustach, miała nawiązywać do tematyki placówki. Poszczególnym, wykonanym z ceramiki gwizdkom nadałam typowo polskie imiona jak Jasio czy Danusia. Każdy ma także inny motyw graficzny - opowiadała dziennikarzom autorka projektu "Ptaszki" Dorota Kulawik. Wszystkie projekty biorące udział w konkursie będzie można zobaczyć na wystawie, która zostanie zorganizowana w Państwowym Muzeum Etnograficznym w dniach 5-31 maja. Muzeum zapowiada realizację zwycięskich projektów.