Konwencja, odbywająca się pod hasłem: "Edukacja przedszkolna dla dzieci ze środowisk wymagających szczególnego wsparcia - perspektywy samoorganizacji społeczeństwa obywatelskiego na rzecz edukacji przedszkolnej", jest centralnym elementem obchodów w Polsce Międzynarodowego Dnia Walki z Ubóstwem, który przypada właśnie w środę. Patronat nad obchodami objął Rzecznik Praw Obywatelskich. - Wczesne dzieciństwo to najbardziej intensywny okres rozwoju człowieka, największej wrażliwości na bodźce stymulacyjne jeśli chodzi o proces uczenia. Wtedy najintensywniej rozwijają się wszystkie funkcje i procesy poznawcze: myślenie, pamięć, wyobraźnia, sprawności grafo-motoryczne - powiedziała podczas konferencji dr Jadwiga Lubowiecka z Wydziału Nauk Społecznych i Sztuki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Jak mówiła, w wieku przedszkolnym dzieci budują swój wewnętrzny obraz, uczą się rozwiązywania trudności, wyrabiają odporność na stres, uczą się wiary we własne siły. "Oczywiście żadna z tych umiejętności nie jest dana w tym wieku na zawsze, ale w tym czasie kładzione są podwaliny pod nie" - zaznaczyła. Według Lubowieckiej, okres przedszkolny "to czas kiedy powinniśmy dać dziecku najwięcej". "To co dziecko otrzyma w tym czasie od innych ludzi będzie jego kapitałem na całe życie" - dodała. Powołując się na wyniki badań międzynarodowych zwróciła uwagę, że w wieku przedszkolnym - ok. 5 roku życia ustala się tzw. kod na życie, czyli przeświadczenie o sensie życia. "Dzieci w rodzinach bezrobotnych, bezradnych życiowo, dotkniętych patologią obserwując bliskich nasiąkają tym światem, dziedziczą biedę, pogląd na życie, nieradzenie sobie z problemami i wchodzą z nimi w dorosłe życie" - powiedziała. Dlatego - jak podkreśliła Lubowiecka - dzieci z rodzin z problemami szczególnie potrzebują edukacji przedszkolnej, m.in. dlatego, że to najlepszy czas na pokazywanie pożądanych wzorców. "Wiek przedszkole to także najlepszy okres wyłapywania zaburzeń w rozwoju dzieci i najlepszy czas na intensywną pomoc w tym zakresie, ze względu na ogromną podatność na zmiany, stymulacje, bodźce" - powiedziała. Według niej, okres przedszkolny to również lepszy czas na wyrównywanie szans i pracę z dziećmi potrzebującymi specjalistycznej pomocy, niż okres szkolny. Jak zaznaczyła Lubowiecka, w szkole dzieci zwracają większą uwagę na umiejętności innych, m.in. dlatego, że są już stawiane stopnie. Tymczasem odsetek dzieci w wieku 3-5 lat zapisanych do przedszkoli w Polsce jest najniższy wśród krajów UE - wynosi tylko ok. 40 proc. Tymczasem wskaźnik upowszechnienia wychowania przedszkolnego np. na Węgrzech, w Belgii i Irlandii wynosi 100 proc., a w Czechach, Włoszech i Szwajcarii - ponad 90 proc. Prowadzenie przedszkoli jest zadaniem własnym samorządów - oznacza to, że utrzymanie placówek oraz wynagrodzenia nauczycieli tam pracujących finansowane są ze środków własnych samorządów. Ograniczenia finansowe gmin doprowadziły do zamknięcia pomiędzy 1990 a 2001 r. ponad 30 proc. przedszkoli, większość z nich to były przedszkola w małych miejscowościach i na wsi. Według Rzecznika Praw Obywatelskich Janusza Kochanowskiego, ponad 50 proc. Polaków żyje poniżej minimum socjalnego, a blisko 12 proc., czyli ok. 5 mln ludzi, poniżej minimum egzystencji. RPO zwraca także uwagę, że - według wskaźników przyjętych w Unii Europejskiej - 29 proc. polskich dzieci w wieku do 17 lat jest zagrożonych ubóstwem. Celem Międzynarodowego Dnia Walki z Ubóstwem - obchodzonego co roku 17 października - jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na problem ubóstwa i zachęcenie do wspierania osób potrzebujących pomocy. Historia Międzynarodowego Dnia Walki z Ubóstwem sięga 1987 r., kiedy to 17 października z inicjatywy Międzynarodowego Ruchu ADT Czwarty Świat organizacje pozarządowe na całym świecie obchodziły po raz pierwszy Światowy Dzień Sprzeciwu wobec Nędzy. W 1992 r. Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych ogłosiło ten dzień Międzynarodowym Dniem Walki z Ubóstwem. Od tego samego roku dzień ten obchodzony jest również w Polsce. ADT Czwarty Świat to międzynarodowa organizacja walcząca z nędzą i wykluczeniem społecznym, założona przez francuskiego księdza pochodzenia polskiego Józefa Wrzesińskiego.