Na lotniskach w 23 krajach Europy pojawią się stoiska informacyjne, eksperci z Europejskich Centrów Konsumenckich przez kilka godzin będą bezpłatnie udzielać porad prawnych oraz wręczać ulotki edukacyjne. Jak powiedział rzecznik warszawskiego portu Przemysław Przybylski, na stołecznym lotnisku w hali odlotów pracownicy polskiego oddziału ECK będą rozdawać pasażerom plakaty i ulotki informacyjne oraz odpowiadać na ich pytania. - Każda osoba kupująca bilet na samolot zawiera z linią lotniczą umowę cywilno-prawną. Przewoźnik zobowiązuje się w niej do wykonania usługi według określonych standardów, a pasażer ma prawo do ich egzekwowania - powiedział Przybylski. - Jeśli pojawiają się jakiekolwiek problemy albo standardy nie zostaną wypełnione, pasażer ma prawo domagać się od przewoźnika określonych świadczeń - dodał. Wyjaśnił także, że przykłady takich problemów to opóźnienie lub odwołanie lotu oraz utrata lub uszkodzenie bagażu. Przepisy Unii Europejskiej gwarantują również równe traktowanie osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej. "Dzień Pasażera" stanowi wspólną inicjatywę Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, obecnych we wszystkich krajach UE, Norwegii oraz Islandii. Do zadań sieci należy m.in. informowanie pasażerów o przysługujących im prawach oraz pomoc konsumentom w polubownym dochodzeniu roszczeń w razie zagubienia lub zniszczenia bagażu przez linie lotnicze. W ramach trwającej kampanii uruchomiono też stronę internetową http://ec.europa.eu/passenger-rights, na której pasażerowie mogą znaleźć informacje na temat wszystkich przysługujących im praw. Informacje na temat praw pasażerów dostępne są również na stronie internetowej Lotniska Chopina: http://www.lotnisko-chopina.pl/pl/pasazer/planowanie-podrozy/serwis-sms-owy.