"Kino Sokurowa jest swego rodzaju misterium, prowadzącym do zatarcia granicy między rzeczywistością i fikcją. W jego filmy, które emanują niezwykłą siłą i na długo zapadają w pamięć, przenika poetyka snu oraz głęboka analiza psychiki bohaterów" - tak twórczość rosyjskiego mistrza charakteryzuje wydawca filmowej kolekcji, firma 35mm z Warszawy, która współorganizuje odbywający się m.in. w stolicy doroczny Festiwal Filmów Rosyjskich "Sputnik nad Polską". - Niezwykle ważną rolę w dziełach Sokurowa odgrywa obraz; reżyser stosuje zabieg nieostrych, zamglonych zdjęć, który w znaczący sposób wpływa na odbiór filmowej rzeczywistości przez widza - dodają wydawcy kolekcji. Podczas ubiegłorocznej, piątej edycji "Sputnika" w Warszawie jury, pod przewodnictwem Krzysztofa Zanussiego, przyznało główną nagrodę w festiwalowym konkursie za najnowszy obraz Sokurowa, "Fausta". W poświęconym Sokurowowi (ur. 1951) boksie DVD znajdą się cztery starsze dzieła tego reżysera: "Smutna obojętność" (1986), "Samotny głos człowieka" (1987), "Dni zaćmienia" (1988) oraz "Cielec" (2001). Filmy "Smutna obojętność" i "Dni zaćmienia" opowiadają o losach ludzi na życiowym rozdrożu i o degradacji wartości moralnych. O pierwszym z nich sam Sokurow mówił: "tytuł został wzięty z terminologii medycznej, zrealizowałem film o smutnej obojętności, chorobie na którą cierpieć może tylko człowiek". "Dni zaćmienia" zostały uznane przez Europejską Akademię Filmową za jeden ze stu najlepszych filmów XX wieku. Głównym bohaterem tej historii jest pracujący w małym miasteczku młody lekarz. Mężczyzna leczy dzieci, a w wolnym czasie próbuje swoich sił jako pisarz. Rzucony w obcy sobie świat, z nieznanymi obyczajami, powoli odnajduje się w nowej rzeczywistości. Dramat "Samotny głos człowieka" powstał na motywach opowiadań Andrieja Płatonowa. Bohaterem jest młody mężczyzna, który wraca z wojny i zakochuje się w studentce medycyny. Oboje są przyzwyczajeni do samotności i muszą przejść długą drogę, żeby być razem. W filmie pojawiają się motywy charakterystyczne dla twórczości Sokurowa: destrukcja psychiki bohatera, zniszczony świat, degradacja wartości. "Cielec" opowiada z kolei o ostatnim okresie życia Włodzimierza Lenina. "Nie jest historycznym ani politycznym "przedstawieniem". To raczej kontemplacja nad losem człowieka u schyłku jego życia. Nie widzimy wielkiego rewolucjonisty, lecz bezbronnego staruszka, którego z dnia na dzień coraz bardziej zawodzi umysł" - opisują fabułę wydawcy kolekcji. Na kolejne miesiące firma 35mm zapowiedziała wprowadzenie do sprzedaży boksów poświęconych innym znanym reżyserom, m.in.: Grigorijowi Kozincewowi (kwiecień; filmy "Hamlet" z 1964 r., "Don Kichot" z 1957 r., "Król Lear" z 1970 r.) i Aleksiejowi Germanowi (maj; "Dwadzieścia dni bez wojny" z 1976 r., "Mój przyjaciel Iwan Łapszyn" z 1984 r., "Próba wierności" z 1971 r.).