Polska jest pierwszym krajem spośród państw należących do Rady Europy, która przygotowała swoją wersję książki. Opracował ją i wydał Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli (CODN) przy współpracy ze Stowarzyszeniem dla Dzieci i Młodzieży "Szansa". Oryginalny poradnik opracowany został w języku angielskim. Nosi tytuł "Compasito. A manual on human rights education for children". Wydany został w listopadzie 2007 r. - Mam nadzieję, że inne kraje szybko pójdą śladem Polski i też przygotują swoje wersje poradnika - mówił podczas pobytu w Warszawie Ralf-René Weingaertner, dyrektor do spraw młodzieży i sportu Rady Europy. Powiedział, że "starszy brat" "Kompasika" - poradnik "Kompas. Edukacja o prawach człowieka w pracy z młodzieżą" doczekał się już wersji w 25 językach, a przygotowywanych jest 9 kolejnych. Wydanie "Kompasika" po polsku nazywa sukcesem także pełnomocnik rządu do spraw równego statusu kobiet i mężczyzn Elżbieta Radziszewska. - Możemy być bardzo dumni. Zrobiliśmy bardzo dobrą rzecz - oceniła. Podkreśliła, że rząd i Ministerstwo Edukacji Narodowej kładą duży nacisk na kwestie związane z prawami człowieka. - Po raz pierwszy w historii w resorcie edukacji podczas procedury dopuszczania podręczników do użytku szkolnego, brane jest pod uwagę to, czy nie zawierają one jakichś treści dyskryminujących, czy nie ma w nich treści niebezpiecznych - zaprzeczających podstawowym wartościom każdego człowieka, takim jak godność i prawo do niej - poinformowała Radziszewska. Wiceminister edukacji Krzysztof Stanowski przypomniał, że "w podstawach programowych nauczania, jedynym oficjalnym dokumencie określającym, co uczeń powinien umieć, zapisano: "Uczeń kończący III klasę podstawowej jest tolerancyjny wobec innej narodowości, tradycji kulturowej itp. Rozumie, że wszyscy ludzie mają równe prawa niezależnie od tego, gdzie się urodzili, jak wyglądają, jaką religie wyznają, jaki mają status materialny". - Oznacza to, że w Polsce, uczenie o prawach człowieka, od I klasy szkoły podstawowej nie jest hobby nauczyciela, nie jest dodatkowym zajęciem, jest obowiązkiem, który spoczywa na każdym nauczycielu - podkreślił. Dlatego, jego zdaniem, "Kompasik" będzie bardzo ważną, bardzo cenną pomocą dla nauczycieli. - Zdolność do współżycia w ramach demokracji nie jest wrodzona. Wiedzę, umiejętności i wartości stanowiące warunek konieczny życia w środowisku demokratycznym należy kształtować i rozwijać cały czas - przypomniała w przedmowie do "Kompasika" zastępca sekretarza generalnego Rady Europy Maud de Boer-Buquicchio. - Można wprawdzie dzieci przysposobić do rozumienia kluczowych dla demokracji i praw człowieka pojęć, ale w tradycyjny sposób trudno nauczyć je takich wartości, jak godność, tolerancja i szacunek dla innych. Podobnie jest w przypadku umiejętności współpracy, krytycznego myślenia i poszanowania praw innych. Te wartości i umiejętności trzeba kształtować przez doświadczenie i praktykę, poprzez życie w środowisku demokratycznym już od najmłodszych lat - podkreśliła. Z kolei minister edukacji Katarzyna Hall w swojej przedmowie zauważyła, że "ważne jest nie tylko to, by dziecko miało świadomość, jaki ma prawa, lecz również by rozumiało, że kończą się one tam, gdzie zaczynają się prawa drugiego człowieka". "Kompasik" zawiera m.in. wprowadzenie do tego, czym są prawa człowieka, co to jest edukacja na rzecz praw człowieka oraz scenariusze 40 zajęć dotyczących takich zagadnień jak: obywatelstwo, demokracja, dyskryminacja, edukacja i czas wolny, środowisko, rodzina i opieka zastępcza, równość płci, zdrowie i dobre samopoczucie, media i internet, uczestnictwo, pokój, ubóstwo i wykluczenie społeczne, przemoc. W aneksie przytoczono teksty: Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka. Mają one po dwie wersje: oficjalne i specjalnie opracowane z myślą o dzieciach. Jak poinformowała dyrektor CODN Marlena Falkowska, "Kompasik" będzie miał nakład 3 tys. egzemplarzy oraz swoją wersję elektroniczną dostępną w internecie. Na jesień zaplanowane są specjalne szkolenia dla trenerów edukacji o prawach człowieka, którzy w przyszłym roku pracować będą z nauczycielami i przygotowywać ich do zajęć z uczniami.