Skarga złożona przez chińskie konsorcjum Covec będzie rozpatrywana nadal, kolejną rozprawę wyznaczono na 13 października - poinformował rzecznik SO w Warszawie Wojciech Małek. Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko powiedział: "Cieszymy się z tego postanowienia, mamy nadzieję, że decyzja sądu w tej sprawie zapadnie na kolejnej rozprawie". Dodał, że ważność złożonych w przetargu ofert mija 14 listopada, ale chińskie konsorcjum, którego liderem jest Covec, poinformowało, że przedłuża wartość swej oferty do wiosny 2010 r. Aleksandra Kralkowska z Astaldi, firmy wchodzącej w skład konsorcjum, które wygrało przetarg, zadeklarowała, że także ta firma przedłuży ważność swojej oferty, gdyby zaszła taka potrzeba. Dodała jednak, że firma liczy na to, że ostateczna decyzja sądu będzie ogłoszona na kolejnej rozprawie i nie będzie takiej konieczności. Przetarg na budowę centralnego odcinka II linii podziemnej kolejki w Warszawie rozstrzygnięto 29 kwietnia. Wygrało go konsorcjum, w którego skład wchodzą: włoska firma Astaldi, turecka Gulermak oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Konsorcjum złożyło ofertę najtańszą, opiewającą na 4,1 mld zł brutto. Od decyzji komisji przetargowej Metra Warszawskiego odwołały się dwa konsorcja, które złożyły drugą i trzecią pod względem ceny oferty - Covec, opiewającą na prawie 4,5 mld zł oraz Mostostal Warszawa - prawie 5 mld zł. Komisja odwołania oddaliła 18 maja, a obie firmy skierowały sprawę do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta oddaliła odwołania 10 lipca, uznając zgłaszane zastrzeżenia do procedury przetargowej za niezasadne. Zwycięskiej ofercie odwołujący się zarzucali m.in. wniesienie wadliwego wadium i rażąco niską cenę, a miastu - zaniechanie żądania wyjaśnień w tej sprawie. Po oddaleniu odwołań przez KIO, obie firmy skierowały sprawę do sądu. Mostostal Warszawa zrobił to 24 lipca, Covec tydzień później. Przeciw blokowaniu przetargu na budowę metra protestowali w poniedziałek przed ambasadami Chin i Hiszpanii (hiszpańska spółka Acciona posiada ponad 50 proc. udziałów Mostostalu Warszawa) przedstawiciele Związku Stowarzyszeń Praskich. Według związku, blokowanie przetargu to destrukcyjne działania, które doprowadzą do utraty miliardów złotych dotacji unijnych i do zamrożenia rozwoju niedoinwestowanej, praskiej strony Wisły. Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał długość 6,1 km - od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. Będzie 7 stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Zakończenie budowy tego odcinka planowane jest na rok 2013 lub 2014.