Jak poinformował Zarząd Transportu Miejskiego, decyzja o uruchomieniu linii zapadła po porannych obserwacjach sytuacji komunikacyjnej - znaczna część pasażerów, obawiając się tłoku w liniach tramwajowych kursujących ul. Marszałkowską, wybierała tramwaje jeżdżące al. Jana Pawła II, które były przez to "bardzo mocno obciążone". Tramwaje nowej linii - o numerze 46 - wyjadą na tory w środę ok. godz. 14. Będą kursować od pętli Piaski do pętli Kielecka ul. Broniewskiego, al. Jana Pawła II, ul. Chałubińskiego, al. Niepodległości i ul. Rakowiecką. Tramwaje nowej linii będą kursować tylko w dni powszednie (w godz. 5-20) i w soboty (w godz. 7-17) - w godzinach szczytu co 10 minut, poza szczytem - co kwadrans. Jak informuje ZTM, w porze maksymalnego obciążenia tramwaje będą mogły kursować co 7,5 minuty. Dodatkowa linia będzie w stanie w ciągu godziny przewieźć w jednym kierunku ok. 1,5 tys. osób. ZTM zachęca pasażerów jadących z pl. Bankowego do centrum, by korzystali z autobusów wjeżdżających na plac od strony mostu Śląsko-Dąbrowskiego - w porannym szczycie kursują one na dłuższej trasie, do stacji metra Centrum. Tam można przesiąść się do metra i kontynuować podróż na południe, w kierunku Kabat. W środę rano pasażerowie wybierali na pl. Bankowym już i tak mocno obciążone tramwaje, tymczasem w autobusach było jeszcze wiele wolnych miejsc. Dodatkowo oznakowane mają zostać wejścia do stacji Ratusz Arsenał i przejścia podziemne w tym miejscu, tak by pasażerowie nie mieli wątpliwości, że metrem pojadą stąd jedynie w kierunku Młocin. W środę rano, w związku z budową przejścia, które połączy pierwszą i drugą linie metra, pociągi podziemnej kolejki przestały kursować na odcinku Centrum - Ratusz Arsenał. Tak będzie przez około 20 dni. ZTM wprowadził w związku z tym znaczne zmiany w kursowaniu naziemnych linii komunikacji miejskiej. Można zapoznać się z nimi na stronie ZTM: ztm.waw.pl.