W piątek fragmenty spektaklu pokazano dziennikarzom. Spektakl reżyseruje Wawrzyniec Kostrzewski. "Cudotwórca" to opowieść o trójce przyjaciół. Frank Hardy, Grace i impresario Teddy żyją z występów, w czasie których Frank uzdrawia ludzi. Wieloletnia podróż prowadzi przez wioski Walii, Szkocji i Irlandii. Po jej zakończeniu każdy z bohaterów opowiada o wspólnym życiu. Reżyser przedstawienia podkreśla, że w sztuce Briana Friela interesuje go sposób w jaki jedna historia została ukazana w trzech perspektywach. - Bohaterowie różnią się nie tylko w przekazie faktów, kluczowe jest, jak te same fakty widzą i interpretują. Frank Hardy, uzdrowiciel, Grace, jego towarzyszka życia i Teddy, ich impresario, przywołują z zakamarków pamięci szczegóły z dwudziestu lat życia, spędzonych razem. (...) Ciekawa jest symbioza trojga ludzi, oparta na charyzmie Franka, ale też na ogromnym uczuciu, jakie ich wiąże z biegiem lat coraz mocniej. Obrazy, które przywołują, mimo upływu czasu, są aktualne i bolesne. Monologi bohaterów nie są bezpiecznymi wspomnieniami przy kominku. Frank, Ted i Grace przepełnieni są żywymi emocjami, gdy mówią o sprawach dla nich fundamentalnych. A jednocześnie jest to gigantyczna spowiedź z wielu lat, podczas której bohaterowie próbują zrozumieć, dlaczego ich życie potoczyło się w ten, a nie inny sposób - opowiadał reżyser. Zdaniem Kostrzewskiego "Cudotwórca" to również dramat o pamięci i jej pułapkach, o idealizowaniu przeszłości, odsuwaniu niewygodnych faktów, o usprawiedliwianiu samego siebie. "Cudotwórca" daje aktorom szansę na stworzenie soczystych i barwnych postaci. Spotykają się tu postaci z różnych światów: Grace, silna kobieta, przedstawicielka klasy wyższej, córka adwokata, Teddy, drugorzędny impresario, oddany Frankowi i Grace, Frank Hardy - cudotwórca, niejednoznaczny i trudny, obdarzony talentem i słabościami charakteru - ocenił reżyser. Jak pisał o sztuce Charles Spencer w "The Telegraph", "Cudotwórca" skłania widzów do przyjęcia postawy detektywa. "Troje bohaterów opowiada tę samą historię, która osiąga punkt kulminacyjny w hrabstwie Donegal, ale rozłożenie akcentów, ocena zdarzeń, a nawet podstawowe fakty zmieniają się znacząco w każdej wersji. Musimy złożyć własną wersję prawdy i zrozumieć, dlaczego bohaterowie od niej uciekają. Widziałem sztukę wiele razy - zawsze jest dla mnie źródłem niespodzianek i nowych znaczeń. To dramat głęboki, zabawny i bardzo poruszający, ale przede wszystkim jest triumfem czystej siły opowiadania" - pisał Spencer. Autor sztuki Brian Friel urodził się w 1929 roku w Irlandii Północnej. Uznawany jest za jednego z najwybitniejszych dramatopisarzy angielskojęzycznych XX wieku. Napisał ponad 30. sztuk, granych na całym świecie; są to m.in. dramaty: "Here I Come!", "The Loves of Cass McGuire", "Lovers", "The Freedom of The City", "Volunteers", "Living Quarters", "Faith Healer" ("Cudotwórca"), "Translations" ("Przekłady"). Jego najbardziej znaną sztuką jest "Dancing at Lughnasa" ("Tańce w Ballybeg"). Poza "Cudotwórcą" na polski przełożono jego cztery dramaty: "Obywatelstwo honorowe", "Przekłady", "Molly Sweeney" i "Tańce w Ballybeg". Friel uchodzi za człowieka niezwykle skrytego, rzadko udziela wywiadów, biografowie nie są pewni podstawowych informacji o jego życiu.