Podczas budowy stacji Powiśle na początku ubiegłego tygodnia budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty; kierowcy korzystają z objazdów. W związku z awarią na terenie budowy wykonawca inwestycji, konsorcjum AGP Metro, prowadzi badania, które mają pomóc wskazać źródło i przebieg wycieku. Ekspertyzy dotyczące sytuacji na stacji Powiśle przygotowują także eksperci powołani przez inwestora, którym jest miasto. O rozpoczęciu drążenia tunelu pod dnem Wisły od strony Dworca Wileńskiego na Pradze, a nie - jak zapowiadano wcześniej - od Powiśla poinformował w środę wykonawca AGP Metro. Zaznaczył w komunikacie, że zminimalizuje to wpływ awarii na realizację całego przedsięwzięcia. Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko powiedział jednak w czwartek, że takiej decyzji jeszcze nie ma. - W ubiegłym tygodniu prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk wskazał takie rozwiązanie jako jedną z możliwości. Dopóki nie poznamy decyzji ekspertów, będziemy rozważać różne opcje - powiedział Malawko. Zaznaczył, że eksperci otrzymali na razie część wyników z badań na stacji Powiśle. - Spodziewamy się wstępnego raportu w połowie przyszłego tygodnia i wtedy prawdopodobnie będą podejmowane decyzje - powiedział Malawko. Podkreślił, że kluczowe decyzje dotyczące stacji będą oparte o kryterium czasu, korzystności rozwiązań i bezpieczeństwa. - Próbujemy dotrzymać terminu zakończenia prac - dodał Malawko. Rzecznik konsorcjum budującego metro Mateusz Witczyński potwierdził później w rozmowie z dziennikarzami, że decyzja dot. ewentualnego drążenia tunelu od strony Pragi zostanie podjęta wspólnie z inwestorem, po zapoznaniu się z badaniami i ekspertyzami. Zaznaczył, że należy ocenić, czy więcej czasu zajmie przeniesienie maszyn na pl. Wileński, czy usunięcie awarii na stacji Powiśle. Podkreślił, że przeniesienie tarcz wymagałoby m.in. zbudowania na stacji Dworzec Wileński zaplecza, przyłącza energetycznego. Witczyński nie podał kwoty takiej ewentualnej operacji; zaznaczył że sumy podawane przez media to spekulacje. Poinformował, że w czwartek wieczorem zakończą się badania za pomocą fal dźwiękowych na terenie zalanej stacji. Witczyński wyjaśnił, że w gruncie i części tunelu umieszczono receptory, które odbierają wysyłany impuls. Na podstawie tego, jak przez grunt przechodzi impuls, dokonywana jest analiza warstw gruntu. Rzecznik Metra Warszawskiego odniósł się w rozmowie także do lokalizacji stacji Powiśle. Według czwartkowej "Gazety Wyborczej", choć rozważano różne wersje, ostatecznie wybrano lokalizację najbardziej problematyczną: stacja znajduje się tuż nad brzegiem Wisły i bezpośrednio pod tunelem Wisłostrady. Malawko podkreślił, że umiejscowienie stacji Powiśle zależało od umiejscowienia stacji Stadion. Zaznaczył, że usytuowanie stacji Stadion, budowanej po drugiej stronie Wisły, zmieniono z uwagi na warunki geologiczne. W związku z tym trzeba było też zmienić usytuowanie stacji Powiśle; tunel pod dnem Wisły połączy te dwie stacje. Dodał, że plany dotyczące obecnego umiejscowienia stacji Powiśle zatwierdzono w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w 2006 r. Powiedział, że decyzja została podjęta w oparciu o analizy technologiczne, dane demograficzne. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz w radiowej "Jedynce" powiedziała, że trudno w tej chwili określić, na ile sytuacja na stacji Powiśle wydłuża prace przy budowie II linii metra. Zaznaczyła, że na razie nie ma informacji o zmianach w harmonogramie. Podkreśliła, że to, czy da się go zachować, zależy od diagnoz i zastosowanych środków w związku z awarią. Mówienie o kosztach też jest przedwczesne - dodała. W związku z awarią na terenie budowy stacji Powiśle badania na zlecenie wykonawcy wykonuje firma IMG Monitoring. Ekspertyzy przygotowują także cztery zespoły: Politechniki Warszawskiej, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i Instytutu Techniki Budowlanej oraz firma Geoteko. Podczas awarii na stację wlało się 6 tys. m sześc. wody; następnie stację zalano, by zrównoważyć ciśnienie i jednocześnie uniemożliwić dalsze wymywanie gruntu. Nie przerwano prac na pozostałych odcinkach budowy. Pierwsza z czterech tarcz, "Anna", przekopała 1048 m tunelu i znajduje się wewnątrz stacji rondo ONZ, z kolei "Maria" - 670 m - wynika z informacji na stronie internetowej wykonawcy. Zgodnie z projektem tunel II linii metra będzie przebiegał 7-8 metrów pod dnem Wisły i będzie miał długość 600 m. Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz powiedział, że tunel poprowadzony pod dnem Wisły jest jedyną opcją, gdyż zmiana projektu zamknęłaby inwestycję na kilka lat. Tunel połączy stację Powiśle ze stacją na prawym brzegu Wisły - Stadion. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat i Świętokrzyska - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra. Centralny odcinek II linii kolejki będzie miał długość 6,1 km. Siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) zostanie wydrążonych na głębokości od 13 do 23 metrów. Oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) dotychczas nie uległ zmianie. II linia metra jest budowana w systemie "Projektuj i buduj".