Blisko 500 obrazów ze zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie zostało opisanych i zilustrowanych w publikacji zatytułowanej "Malarstwo do 1900". Książka, autorstwa Doroty Juszczak i Hanny Małachowicz, rozpoczyna serię katalogów zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie. Jest prezentacją wszystkich dzieł malarskich będących własnością Zamku, powstałych w pracowniach artystów polskich i obcych przed 1900 rokiem. Obejmuje wszystkie obrazy eksponowane w salach zamkowych, znajdujące się w magazynach oraz te, pozostające w depozycie w innych placówkach muzealnych. Jak zauważa dyrektor Zamku Królewskiego Andrzej Rottermund, na kolekcję malarstwa, obok szczęśliwie zachowanych, niezniszczonych podczas II wojny światowej zespołów obrazów Marcella Bacciarellego i Bernarda Belotta zwanego Canaletto, składają się płótna nabywane po zapadnięciu decyzji o odbudowie Zamku w 1971 r. Według Rottermunda, kolekcja jest więc swego rodzaju rekonstrukcją dawnych zbiorów zamkowych, nawiązującą - na tyle, na ile było to możliwe - do kolekcji stworzonej przez króla Stanisława Augusta. W zbiorach znajdują się też obrazy ofiarowane zamkowi; najcenniejsze z nich to dwa obrazy Rembrandta "Dziewczyna w ramie obrazu" i "Uczony przy pulpicie" darowane przez Karolinę Lanckorońską. Wiele z dzieł znajdujących się w kolekcji nie było dotąd publicznie prezentowanych ani publikowanych, a wobec ograniczonych możliwości ich eksponowania, ich obecność w katalogu jest jedyną możliwością pokazania ich publiczności. Jak zaznaczono podczas czwartkowej prezentacji katalogu, przy opracowywaniu haseł znajdujących się w nim położono nie tylko nacisk na walory artystyczne obrazów, ale także na analizę kostiumologiczną, heraldyczną oraz medali i odznaczeń jakie mają osoby portretowane. W efekcie w wielu przypadkach okazało się, że autorem obrazu jest ktoś inny niż wcześniej sądzono, dzieło powinno być inaczej datowane lub na nowo zidentyfikowano portretowanych. Podczas prac szczegółowo badano także pochodzenie zabytków. Każda nota uzupełniona jest szczegółową bibliografią. Wszystkie opisane w katalogu dzieła prezentowane są na czarno- białych fotografiach. Blisko 80 najcenniejszych z nich ukazanych jest również na całostronicowych kolorowych reprodukcjach zamieszczonych w aneksie do katalogu. W aneksie znaleźć można także m.in. fotografie wszystkich sygnatur i napisów znajdujących się na obrazach, zestawienie wszystkich dzieł według numerów inwentarza z uwzględnieniem zmian autorstwa, spis obrazów pochodzących z galerii Stanisława Augusta, listę darczyńców, a także plan zamku i nazwy wszystkich sal. Zaprezentowany w czwartek katalog nie obejmuje, stanowiącego niewielką część zbiorów Zamku Królewskiego, malarstwa dwudziestowiecznego, które będzie przedmiotem osobnego opracowania. Publikacje całości zamkowej kolekcji malarstwa ma dopełnić katalog dzieł należących do Fundacji Zbiorów im. Ciechanowieckich w Zamku Królewskim. Przygotowywane są także m.in. katalogi zbiorów rzeźby i szkła.