- 11 września rozpoczęły się prace budowlane przy drugiej linii metra, a zatem i utrudnienia. Za kilka lat, już w roku 2013, będziemy tym metrem jeździć. Do tego czasu apeluję o wyrozumiałość i cierpliwość -podkreśliła Hanna Gronkiewicz-Waltz. - Będzie trudno, ale żeby później było lepiej, czasami najpierw musi być trudno. To tak samo jak przy malowaniu mieszkania, wszystko trzeba przesuwać i przykrywać, życie jest uciążliwe, a budowa drugiej linii metra to coś więcej - dodała. Przy wytyczaniu objazdów władze stolicy kierowały się preferencjami dla komunikacji zbiorowej - powiedział dyrektor biura koordynacji inwestycji i remontów w pasie drogowym Wiesław Witek. Dla transportu indywidualnego zamknięta została ul. Prosta. Odcinek tej ulicy zostanie też zamknięty dla autobusów z powodu budowy szybu startowego dla tarczy drążącej tunel. Ograniczenia będą też obowiązywać np. na ul. Kasprzaka, na której zostanie wydłużony buspas, na Przyokopowej, gdzie zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy. Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada też, że przystanki komunikacji miejskiej zostaną tak ulokowane, by ułatwić przesiadki między autobusami i tramwajami. Zmiany trasy autobusów komunikacji miejskiej Zamknięcie dla ruchu samochodowego ulicy Prostej na odcinku od ul. Karolkowej do ul. Towarowej spowoduje zmiany trasy autobusów komunikacji miejskiej, które od skrzyżowania ulicy Kasprzaka z Karolkową pojadą do ul. Grzybowskiej a następnie ul. Towarową przez rondo Daszyńskiego wrócą na swoje stare trasy. Zmieni się przebieg tras następujących linii autobusowych: 105, 125, 159, 178, 501, 506, 507, N45 i N95: - Linia 105 - Stare Bemowo, Wolska, Kasprzaka, Karolkowa, Grzybowska, Towarowa, Prosta, rondo ONZ , Pl. Trzech Krzyży - Linia 125 - Os. Gorczewska, Wolska, Kasprzaka , Karolkowa, Grzybowska, Towarowa, Prosta, rondo ONZ, . Międzylesie - Linia 159 - Koło, Redutowa, Kasprzaka, Karolkowa, Grzybowska, Towarowa , pl. Zawiszy, EC Siekierki - Linia 178 - PKP Ursus, al. Prymasa Tysiąclecia . Kasprzaka, Karolkowa, Grzybowska, Towarowa, Prosta . rondo ONZ, Konwiktorska/ - Linia 501- Os. Gorczewska, Płocka, Kasprzaka, Karolkowa, Grzybowska, Towarowa, pl. Zawiszy, Stegny - Linia 506 OS. Gorczewska, Wolska, Kasprzaka, Karolkowa, Grzybowska, Towarowa, Prosta, rondo ONZ, Brodno Podgrodzie - Linia 507 Nowe Bemowo, al. Prymasa Tysiąclecia, Kasprzaka, Karolkowa , Grzybowska, Towarowa, Prosta, rondo ONZ, Gocław - Linia N45 Karolin, Płocka, Wolska, Skierniewicka, Siedmiogrodzka, Grzybowska, Towarowa, Prosta, rondo ONZ, Dworzec Centralny - Linia N95 OS. Górczewska, Płocka, Wolska, Skierniewicka, Siedmiogrodzka, Grzybowska, Towarowa, Prosta, rondo ONZ, Dworzec Centralny Uruchomione zostaną dodatkowe przystanki: - Muzeum Powstania Warszawskiego 51 . - zlokalizowany na ul. Grzybowskiej, przed skrzyżowaniem z ul. Towarową w kier. wschodnim, obowiązujący dla linii 105, 125, 159 i 178 jako warunkowy. - Muzeum Powstania Warszawskiego 57 . - zlokalizowany na ul. Grzybowskiej, za skrzyżowaniem z ul. Towarową w kier. wschodnim, obowiązujący dla linii 151 i 155 jako stały. - Karolkowa 51 - zlokalizowany na ul. Karolkowej, za skrzyżowaniem z ul. Hrubieszowską w kier. północnym, obowiązujący dla linii 105, 125, 159, 178 jako stały oraz 501, 506 i 507 jako warunkowy. - Karolkowa 52 . zlokalizowany na ul. Kasprzaka, za skrzyżowaniem z ul. Karolkową w kier. zachodnim, obowiązujący dla linii 105, 125, 159, 178 jako stały oraz 501, 506 i 507 jako warunkowy. - Siedmiogrodzka 52 . zlokalizowany na ul. Grzybowskiej, pomiędzy ul. Przyokopową a ul. Karolkową, w kier. zachodnim, obowiązujący dla linii 151 i 155 jako warunkowy. - Przystanki przy Muzeum Powstania Warszawskiego dla linii 151 i 155 w zastępstwie przystanku 01 obowiązuje przystanek 57, a na ul. Siedmiogrodzkiej zamiast przystanku 02 - przystanek nr 52. Trudne czasy dla kierowców - konieczne objazdy W związku z zamknięciem ul. Prostej, kierowcy indywidualni będą musieli poruszać się objazdami. - Proponowane objazdy prowadzą ulicami: - Karolkowa, Przyokopowa - Kolejowa, Towarowa lub Płocka , Wolska, al. Solidarności, Okopowa, Towarowa. Kierowcy jadący ul. Towarową z kierunku od pl. Zawiszy będą mogli skręcić w lewo w ul. Kolejową (specjalnie dla tej relacji powstał lewoskręt), dojechać do ul. Przyokopowej, a następnie ul. Przyokopową i Karolkową dostać się do ul. Kasprzaka. Tu będą musieli skręcić w lewo w stronę al. Prymasa Tysiąclecia. Podobną trasą, tylko w przeciwnym kierunku, będą omijali teren budowy kierowcy chcący dojechać z ul. Kasprzaka do ul. Towarowej. Mogą oni także skręcić wcześniej w ul. Płocką i ul. Wolską oraz al. Solidarności dojechać do ul. Okopowej i Towarowej. Dojazd ulicą Kasprzaka (w kierunku ronda Daszyńskiego) będzie możliwy jedynie do ul. Karolkowej i skręt w prawo, w kierunku ul. Kolejowej. Możliwość skrętu w lewo z ul. Kasprzaka w ul. Karolkową w kierunku ul. Grzybowskiej zostanie zachowana wyłącznie dla komunikacji miejskiej. Kierowcy, którzy chcą pojechać ul. Prostą i ul. Kasprzaka w kierunku zachodnim będą musieli skręcić na rondzie Daszyńskiego w prawo, aby ul. Towarową i Okopowa dotrzeć do al. Solidarności, a następnie ul. Wolską i Płocką dojechać do ul. Kasprzaka Można również dojechać do ul. Kasprzaka skręcając na rondzie Daszyńskiego w lewo (w kierunku pl. Zawiszy), dojeżdżając ul. Towarową do ul. Kolejowej i dalej ulicami Przyokopową i Karolkową. Ważną zmianą w organizacji ruchu będzie zmiana kierunku ruchu na ul. Przyokopowej (pomiędzy ul. Grzybowską a ul. Hrubieszowską) oraz na ul. Hrubieszowskiej. Na ul. Przyokopowej możliwa będzie jazda tylko w kierunku ul. Hrubieszowskiej; ul. Hrubieszowską można będzie pojechać jedynie w kierunku ul. Karolkowej. Dojazd do Muzeum Powstania Warszawskiego będzie możliwy jedynie od ul. Grzybowskiej (od strony ul. Siedmiogrodzkiej). Na ul. Grzybowskiej pomiędzy ul. Karolkową a ul. Towarową jeden pas ruchu zostanie przeznaczony wyłącznie dla komunikacji miejskiej (tędy zostanie poprowadzony objazd dla autobusów). Największa inwestycja samorządowa w kraju Centralny odcinek drugiej linii metra ma mieć 6,3 km długości i siedem stacji - Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński - łączących Wolę z Pragą Północ. W tunelu pod Świętokrzyską "zetkną się" tory obu linii metra. Budowa ruszy od Ronda Daszyńskiego i stacji Powiśle. Dwie tarcze drążące będą się poruszać z Woli w kierunku Wisły, jedna z nich wydrąży łącznik z pierwszą linią metra. Trzecia tarcza wydrąży tunele między Powiślem a Dworcem Wileńskim. Przejdą one pod dnem Wisły. Jak powiedział prezes metra Jerzy Lejk, w odróżnieniu od budowy pierwszej linii, tym razem wszystkie stacje będą budowane jednocześnie, a nie jedna po drugiej. Budowa drugiej linii warszawskiej kolei podziemnej to największa inwestycja samorządowa w Polsce - jej koszt wyniesie ponad 4,1 mld zł.