Utrudnienia mają potrwać do 26 sierpnia. Do tej pory plac był wyłączony z ruchu samochodowego, ale mogły przez niego przejeżdżać autobusy komunikacji miejskiej z Pragi-Północ i Targówka do centrum. Teraz by kontynuować podróż, pasażerowie muszą przejść przez plac 200 metrów chodnikiem, nad budową stacji metra, lub skorzystać z tras objazdowych. Część praskich kursów zostanie skrócona i zakończy się na wschodniej strony placu budowy - na ul. Radzymińskiej. Linie zastępcze Pasażerowie, aby kontynuować podróż do stacji metra Ratusz Arsenał, mogą przesiąść się do linii zastępczej po zachodniej stronie placu: Z12, a aby dojechać do Dworca Centralnego - Z60. Pasażerowie mogą przesiąść się także do tramwajów linii 23 i 26, które kursują z większą częstotliwością. Przez most Śląsko-Dąbrowski można dojechać do pl. Wileńskiego linią 190 (po wschodniej stronie placu będzie kursować linia zastępcza Z90). Pasażerowie, którzy nie chcą się przesiadać, mogą objechać Plac Wileński zastępczą linią Z60, jednak podróż trasą objazdową trwa znacznie dłużej niż podróż z przesiadką przy budowanej stacji metra. Część linii zmieniła trasy Część linii zmieniła trasy. Autobus 527 jedzie mostem Gdańskim, ma przystanek przy stacji metra a kurs kończy przy Arkadii. Linia 517 z Targówka ominie Plac Wileński ul. Radzymińską, Ząbkowską, Targową i dalej kontynuuje al. Zieleniecką i Mostem Poniatowskiego - swoją normalną trasą. Linie: 160, 512, 718, 738, 805 ciągiem ul. Radzymińskiej dojeżdżają jedynie do Placu Wileńskiego. Szczegóły dotyczące zmian organizacji ruchu oraz korzystania z biletów jednorazowych znajdują się na stronie www.ztm.waw.pl Według przedstawiciela konsorcjum budującego metro Mustafy Tuncera zamknięcie przejazdu przez pl. Wileński pozwoli wcześniej zakończyć prace naziemne, dzięki czemu o trzy miesiące wcześniej będzie możliwe przywrócenie normalnej organizacji ruchu przez most Śląsko-Dąbrowski i plac. Nie oznacza to wcześniejszego zakończenia budowy centralnego odcinka II linii metra, ale prace na placu Wileńskim odbywałyby się w sposób niekolidujący z ruchem. Może zmienić się organizacja ruchu Władze stolicy oceniają, że rozwiązanie, które pozwoli wcześniej przywrócić ruch na moście Śląsko-Dąbrowskim, jest korzystne, a w okresie wakacyjnym ruch jest mniejszy. Po ponownym otwarciu placu Wileńskiego dla autobusów, może zmienić się organizacja ruchu na moście Śląsko-Dąbrowskim. Władze zapowiadały, że np. w weekendy lub poza godzinami szczytu mogłyby przez przeprawę przejeżdżać także samochody. Decyzja sprawie ewentualnych zmian jeszcze nie została podjęta. Centralny odcinek II linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę i ma mieć siedem stacji. Budowa planowo ma się zakończyć w październiku 2013 r. Pociągi podziemnej kolejki przejechać mają w 2014 roku.