Jeszcze na początku lipca tego roku Koleje Mazowieckie chwaliły się prezentacją pierwszych wyprodukowanych piętrowych wagonów typu push-pull. Przedstawiciele kolei i województwa mazowieckiego uczestniczyli nawet w uroczystościach na terenie fabryki Bombardiera w Görlitz, gdzie wybudowano nasze wagony. Teraz chyba wszyscy pragną zapaść się pod ziemię... Panowie, za nisko! Samorząd Województwa Mazowieckiego sprezentował Kolejom Mazowieckim 26 wagonów środkowych i 11 wagonów sterowniczych. Kosztowały one razem 254 mln zł. Wagony miały być włączone do eksploatacji od 1 września na najdłuższych i najbardziej obciążonych trasach. Tymczasem po remoncie podziemnego przejazdu, który skończył się półtora roku temu, kupione piętrowe pociągi nie mieszczą się w nim. Ich wysokość to 4,63 m, do tego trzeba dorzucić urządzenia trakcyjne. Tunel ma od 4,92 do 5,58 metrów. Oznacza to, że w paru miejscach jest za niski. Między dachem wagonu a siecią trakcyjną powinno być minimalnie 20 cm. W innym wypadku istnieje ryzyko, że np. strop odkształci się pod wpływem temperatury i wagony utkną w tunelu. Szukamy winnego Kto jest winny? Jak zwykle nie wiadomo. W oficjalnym komunikacie Koleje Mazowieckie piszą: "Zakupione pociągi spełniają międzynarodowe wymogi i posiadają uniwersalne w Europie parametry. Analogicznie - uniwersalne dla całej Europy parametry powinny spełniać tunele krajowe". Koleje Mazowieckie zapytały w marcu tego roku spółkę PKP PLK SA, która jest odpowiedzialna za sieć kolejową, o to, czy występują miejsca, w których eksploatacja wagonów piętrowych nie może się odbywać. Spółka do dziś na to pytanie nie odpowiedziała. W oficjalnym komunikacie pisze jednak, że nowe wagony dostały zezwolenie na kursowanie pociągów po wszystkich liniach aglomeracji warszawskiej z wyjątkiem linii średnicowej. Stefan Wroński. Co się teraz stanie z nowo kupionymi pociągami? Na pewno będą kursowały od 1 września na trasie z Warszawy do miast województwa mazowieckiego. Tylko, a raczej "aż" nie będą wjeżdżać do tuneli. Nowe wagony Pociągi typu push-pull, które nie mogą wjechać do stołecznego tunelu średnicowego, składają się z lokomotywy i wagonów, zakończone specjalistycznym wagonem sterowniczym. Posiada on kabinę do zdalnego sterowania lokomotywą. Pociągi te można dowolnie skracać i wydłużać. Stefan Wroński