W czwartek w Warszawie odbyło się spotkanie Społecznego Komitetu Budowy Metra, którego jednym z tematów była dotychczasowa budowa oraz plany rozbudowy podziemnej kolei. - Myślę, że po 25 października będziemy mogli przystąpić do budowy drugiej linii. Spodziewamy się, że do tego czasu zostanie ogłoszony, choć zapewne nierozstrzygnięty, przetarg - powiedział Malawko. Jak powiedział, metro jest jednym z ważniejszych elementów systemu komunikacyjnego Warszawy. Pociągi podziemnej kolei przewożą rocznie 120 mln pasażerów. - Na dzień dzisiejszy metro przewozi do 450 tysięcy pasażerów dziennie - zaznaczył. Do końca tego roku spółka Metro Warszawskie będzie dysponowała kolejnymi pięcioma pociągami - dodał. W środę rozpoczął się odbiór techniczny bielańskiego odcinka I linii metra od stacji Słodowiec do stacji Młociny. Ostatni odcinek o długości około 3,9 km składał się z 4 stacji (Słodowiec, Stare Bielany, Wawrzyszew, Młociny), 4 tuneli szlakowych, torów odstawczych i węzła komunikacyjnego Młociny. Pod koniec lipca władze Warszawy nie zaakceptowały wysokich kosztów budowy centralnego odcinka II linii metra, zaproponowanych przez firmy uczestniczące w przetargu. Miasto zamierzało przeznaczyć na ten cel ok. 2,8 mld zł. Oferty przedstawione przez zainteresowane budową konsorcja były jednak ponad dwa razy wyższe. Według ostatnich planów odcinek centralny II linii metra ma połączyć Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. Na długości ok. 6 km powstanie siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Symboliczny pierwszy pal obudowy wykopu warszawskiego metra wbito 15 kwietnia 1983 roku. Pierwsze plany budowy metra w Warszawie powstały 70 lat temu. Pod koniec 1994 roku I odcinek metra był gotowy. Pociągi rozpoczęły kursowanie, jednak nie woziły pasażerów. Nowe przepisy budowlane, reorganizacja służb nadzoru budowlanego oraz zalecenia państwowych służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo spowodowały konieczność dodatkowych prac. W rezultacie pierwszy zabierający pasażerów pociąg wyruszył 7 kwietnia 1995 roku. Obecnie linia metra liczy 18 stacji: Kabaty, Natolin, Imielin, Stokłosy, Ursynów, Służew, Wilanowska, Wierzbno, Racławicka, Pole Mokotowskie, Politechnika, Centrum, Świętokrzyska, Ratusz-Arsenał, Dworzec Gdański, Plac Wilsona, Marymont, Słodowiec.