Uczestnicy Warsztatów Terapii Zajęciowej przy Kole PSONI w Otwocku biorą udział w międzynarodowym projekcie poświęconym tematyce bezpiecznych zachowań w sieci i radzenia sobie z zagrożeniami. Kto spośród czytelników korzystających z internetu choć raz nie spotkał się z próbą oszustwa w sieci bądź z mową hejtu? A ilu z nas zostało faktycznie oszukanych? Niestety, internet, poza dobrem, które niesie, może przyczyniać się do nieprzyjemnych bądź niebezpiecznych doświadczeń. Mimo to nie trzeba rezygnować z korzystania z internetu, trzeba tylko mieć odpowiednią wiedzę i umiejętności chronienia siebie. Młode i dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną, podobnie jak wszyscy inni, są zafascynowane internetem i jego możliwościami. Co więcej, często internet stanowi dla nich jedyne dostępne źródło kontaktu z rówieśnikami czy rodziną, pozwalając im wyjść z ich izolacji i samotności. I także te osoby muszą posiadać umiejętności bezpiecznego korzystania z internetu oraz wiedzę, co zrobić, gdy jednak stanie się coś złego. Te zagadnienia były tematem kursy, który odbył się w Warszawie w dniach 11 - 15 czerwca 2019 roku w ramach projektu Be.Safe - Edukacyjne wsparcie dla osób z niepełnosprawnością intelektualną doświadczających przemocy i przestępstw w internecie finansowanego z programu Erasmus+ Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji dorosłych. Uczestnikami pięciodniowego szkolenia "Jak rozpoznawać, unikać i radzić sobie z niebezpiecznymi sytuacjami w internecie" były dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz osoby je wspierające z pięciu krajów: z Belgii, Czech, Macedonii, Portugalii i Polski. W kursie wzięło udział także dwoje uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w Otwocku - Ewelina Galas z Zabieżek oraz Dominik Reda z Otwocka-Mlądza. Osoby te były wspierane przez terapeutkę WTZ Jadwigę Pawłowską. Mimo ogromnych upałów pięć dni kursu upłynęło szybko. Uczestnicy uczyli się, co to są dane prywatne, jakie dane można swobodnie udostępniać w internecie, a jakich nie, na jakie przestępstwa internetowe jest narażony użytkownik i jak się przed nimi bronić. Jednocześnie dowiadywali się, jak się zachować, aby nie stać się osobą popełniającą przestępstwo czy posługującą się mową hejtu. Uczestnicy nauczyli się korzystać z bazy danych z regułami bezpiecznych zachowań i stworzonymi przez partnerów filmami edukacyjnymi. Zapoznali się także z publikacją napisaną w języku łatwym do czytania i zrozumienia (uproszczony język wzbogacony grafikami stosowany w tekstach przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną) pt. "Jak policja może mi pomóc - przewodnik dla selfadwokatów". W broszurze zawarte są podstawowe informacje o policji - mundurach, zadaniach i działaniach, o prawach osoby z niepełnosprawnością intelektualną, która stała się ofiarą przestępstwa internetowego, o jej obowiązkach, o zachowaniach dyskryminacyjnych oraz o procedurach, z którymi osoba ta będzie miała do czynienia, gdy zgłosi przestępstwo policji. W ramach kursu odbyły się spotkania z policją w kilku komisariatach Warszawy (wszyscy by się nie zmieścili w jednym miejscu ze względu na warunki lokalowe). Uczestnicy mieli okazję poznać procedury zgłaszania przestępstw, zobaczyć miejsca pracy policji, zadać pytania. Wśród pytań przeważały pytania o kompetencje osób z policji w zakresie pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, radzenie sobie z ich dysfunkcjami, dawanie wsparcia. Widać było, że są to problemy, które najbardziej nurtują uczestników kursu. Duże zainteresowanie wzbudziła prezentacja aplikacji przygotowanej w ramach projektu we współpracy z firmą DKK Development. Gdy osoba mająca problemy z wyraźnym mówieniem chce zawiadomić policję o przestępstwie, do tej pory była zmuszona skorzystać z pomocy osoby wspierającej, która ją, przynajmniej w części, rozumie. Aplikacja pozwala takiej osobie mówić nieomal "własnym głosem". Użytkownik aplikacji wykorzystuje przygotowane grafiki budując zdanie z wybranych obrazków, a aplikacja czyta poprawne gramatycznie zdanie. Partnerzy projektu rozszerzyli zasoby aplikacji tak, aby można było przy jej pomocy opowiedzieć policji o problemach, z jakimi użytkownik mógł spotkać się w czasie pracy w internecie. Należy podkreślić, że wszystkie aktywności kursu uwzględniały potrzeby i możliwości dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warunki pogodowe (ogromne upały, brak klimatyzacji w salach i środkach transportu publicznego) nie ułatwiały pracy, ale uczestnicy chętnie angażowali się w zaproponowane przez prowadzących działania i cieszyli się, że mogą uczestniczyć w takim kursie. A co mówią o tym wydarzeniu sami zainteresowani? - Ja na tym kursie dużo się dowiedziałam, np. że nie wolno osobom nieznajomym podawać swoich danych osobowych ani numeru telefonu. Ja uważam ze ten kurs był potrzebny, bo dzięki temu kursowi dowiedziałam się jeszcze np. jak by mi ktoś grodził na Facebooku, to powinnam zgłosić to na policję. I jeszcze że jak jakaś obca osoba przyśle nam zaproszenie na Facebooku, a my tej osoby nie znamy, to nie powinniśmy przyjmować od niej zaproszenia tylko odrzucić - mówiła Ewelina Galas. - Najbardziej podobała mi się możliwość spotkania osób z zagranicy oraz warsztat z zaletami i wadami internetu. Kurs był potrzebny, miałem okazję poznać zagrożenia w internecie i poznać inne osoby z zagranicy. Najlepiej zapamiętałem spotkania z policją - dodał Dominik Reda. Kurs zakończył się przyjęciem na świeżym powietrzu w Mlądzu, nad Świdrem i krótkim spływem kajakowym dla chętnych. Niedługo kończy się cały projekt. Jego rezultaty zostaną zaprezentowane na konferencji TIKON - Technologie Informacyjno-Komunikacyjne dla Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną. Wśród zaproszonych prelegentów są także uczestnicy kursu z Otwocka. Konferencja odbędzie się w Warszawie 17 września 2019 r. Wszystkich zainteresowanych organizatorzy serdecznie zapraszają. Więcej informacji można znaleźć na profilu Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną na Facebooku.