Na wystawie znajdzie się 9 z 12 tworzących cykl wielkoformatowych czarno-białych zdjęć malowanych aerografem, ilustrujących 12 wybranych rozdziałów z książki Lewisa Carrolla. Praca nad cyklem realizowana była całkowicie własnymi środkami, w gronie przyjaciół i znajomych, z wykorzystaniem samodzielnie budowanej scenografii, własnoręcznie robionych kostiumów i charakteryzacji - informują organizatorzy ekspozycji. - Projekt powstał na przełomie 1978/1979 roku. Prace, utrzymane w poetyce surrealizmu, oddają charakter literackiego bajkowego pierwowzoru, przełamując jednocześnie konwencje panujące w ilustracji książkowej tego okresu - powiedział Rafał Lewandowski, kurator wystawy. - Ideą naszej galerii i fundacji jest przypominanie wartościowych, ważnych dla historii polskiej fotografii prac artystów. Zaczęliśmy przed dwoma laty od "sentymentalnego" pokazu prac artystki związanej ze Lwowem Zofii Rydet, potem były m.in. wystawy Jana Józefa Głogowskiego czy uczennicy Bułhaka Fortunaty Obrąpalskiej. Obecnie przypominamy prace Mroszczaka i Sikory, które powstały pod koniec lat 70., a więc w zupełnie "nie bajkowej" rzeczywistości i były plastyczną formą "gry" z tamtymi czasami - powiedział kurator. Jak dodał, była to też "ucieczka od socjalistycznej rzeczywistości" w świat nieskrępowanej wyobraźni. Alicja w Krainie Czarów - prezentowana m.in. na Biennale Młodych w Paryżu w 1980 roku, oraz na wielu innych ekspozycjach w Polsce i za granicą, cieszyła się dużym zainteresowaniem publiczności i krytyków. Integralną częścią wystawy jest prezentacja Albumu, powstałego pod koniec lat 70.projektu oryginalnej książki autorskiej - wspólnej realizacji duetu Sikora - Mroszczak. - Album narodził się podczas podróży po Polsce u schyłku lat 70. Fotografowałem rozmaite grupy społeczne, środowiska, m.in. kobiety, górali z Bieszczad, Cyganów spod Łodzi - powiedział PAP artysta fotografik Tomek Sikora. - Na wszystkich zdjęciach pojawiała się postać dziewczyny o niezmiennym, chłodnym, jakby wypranym z emocji, wyrazie twarzy. Zawsze była ona ubrana w ciemny garnitur, białą koszulę i muszkę. Była obserwatorem, ale zarazem kimś z innego świata. Była Alicją - dodaje. Marcin Mroszczak (ur. 1950) grafik, plakacista. Studiował grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni prof. Henryka Tomaszewskiego. Autor plakatów do filmów, m.in. "Człowiek z marmuru", "Człowiek z żelaza", "Nikifor" czy spektakli teatralnych: "Hamlet", "Lot nad kukułczym gniazdem", "Wesele". Pod koniec lat 70. razem z Sikorą, tworzył autorskie książki ilustrowane. W 1984 r. wydawnictwo Macmillan Publishers umieściło go w gronie najwybitniejszych designerów i architektów XX wieku. Tomek Sikora (ur. 1948) fotograf, autor plakatów, ilustracji książkowych, projektów graficznych. W wieku 22 lat wyjechał do Paryża, gdzie pracował w laboratorium Kodaka. Po powrocie do Polski w 1971 r. pracował jako reporter m.in. w tygodniku "Perspektywy". Pod koniec lat 70., wraz z Marcinem Mroszczakiem wykonał cykl Alicja w krainie czarów, który, obok wcześniejszego Albumu, zaprezentował na Biennale Młodych w Paryżu w 1980 r. W 1982 r. wyjechał do Australii. Dwukrotnie - w 1991 i 1992 roku, otrzymał w Australii tytuł najlepszego fotografa reklamowego. Od 1996 r. pracuje w Polsce i Australii. Począwszy od 1999 r. realizuje cykl "Przeźroczystość rzeczy", prezentowany w galeriach w kraju i na świecie. W 2001 r., razem z Andrzejem Świetlikiem zainicjował Galerię Bezdomną, która promuje niezależną fotografię. Od 2002 roku jest wykładowcą w wielu szkołach fotograficznych w Warszawie. Wystawa będzie czynna od 17 września do 29 października w Galerii Asymetria w Warszawie. 7 października odbędzie się tam spotkanie z Tomkiem Sikorą.