Jak dodał, zgodnie z przyjętym przez rząd "Programem oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032", samorządy gminne zobowiązane są do opracowania programów usuwania azbestu. Niezbędne są do tego informacje przekazane przez właścicieli budynków i właśnie ich zebraniu mają służyć wizyty inspektorów. - Mamy świadomość, że nie wszyscy właściciele takich obiektów wiedzą o tym i że wypełnienie tego zobowiązania prawnego może stwarzać różnego rodzaju trudności i kłopoty, dlatego wychodząc naprzeciw mieszkańcom, miasto podjęło działanie zmierzające do stworzenia bazy do inwentaryzacji tych wyrobów - powiedział Lisicki. Inwentaryzacja ma zostać przeprowadzona do 10 listopada w budynkach, które wytypowano na podstawie mapy fotograficznej. Dokładny pomiar jest konieczny, gdyż taka mapa pokazuje jedynie obrys dachów, nie uwzględnia natomiast ich spadków, ani tego, że materiały te układane są na tzw. zakładkę. Obecne działania miasta dotyczą wyłącznie pokryć dachowych, jednak - jak podkreślił Lisicki - docelowo mają zostać zinwentaryzowane wszystkie wyroby azbestowe na terenie miasta, w tym te na elewacjach budynków, fragmenty konstrukcji, balkonów i sieci wodno-kanalizacyjnych. Usuwanie azbestu Warszawa dofinansowuje od 2004 r. Dotychczas miasto wydało na ten cel ok. 2 mln zł. W przypadku dachów miasto pokryje w całości koszty demontażu, transportu i utylizacji azbestu. O ich nowe pokrycie będą musieli zadbać już sami właściciele. Najwięcej budynków pokrytych azbestem znajduje się na terenie dzielnic oddalonych od centrum miasta - w Białołęce zidentyfikowano ich ponad 580, w Wawrze 544. Najbezpieczniejsze pod tym względem jest Śródmieście (osiem dachów), Ochota (11 dachów) i Żoliborz (12 dachów). Jak powiedziała Janina Dębińska z wydziału monitoringu i informacji o środowisku, inspektorzy wybranej w przetargu na wykonanie inwentaryzacji firmy Favorit Filter Ekoinżynieria, którzy odwiedzą warszawiaków, będą dysponować upoważnieniem od prezydent miasta, na których będzie znajdować się numer ich dowodu tożsamości. Od czwartku będą oni pracować w Białołęce, na Targówku oraz Pradze Północ i Pradze Południe. Według szacunkowych danych Ministerstwa Gospodarki, na terenie Polski w 2002 r. znajdowało się 15,5 mln ton wyrobów zawierających azbest, z czego ponad 2 mln ton na terenie województwa mazowieckiego. Najwięcej tego typu produktów znalazło zastosowanie w budownictwie jako pokrycia dachowe. Zawartość azbestu wynosi w nich ok. 10-15 proc. Powierzchnia płyt azbestowych podlega korozji, polegającej na wymyciu z płyt cementu i odsłonięciu włókien azbestowych, które mogą następnie przedostawać się do powietrza, stanowiąc zagrożenie dla zdrowia ludzi. Dotacje do demontażu wyrobów azbestowych, ich transportu i oddania na składowisko odpadów niebezpiecznych przyznaje gminny i powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wnioski mogą składać zarówno osoby fizyczne, jak i wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe oraz przedsiębiorcy. Przyjmowane są przez cały rok.