W pierwszym etapie prac na skrzyżowaniu wymienione zostaną wszystkie rozjazdy tramwajowe, tak by jak najszybciej przywrócić ruch samochodów oraz tramwajów w ciągu Al. Solidarności - ul.Okopowa (skręt w stronę ronda Daszyńskiego). W drugim etapie prace będą prowadzone na zachodnim i północnym wjazdach na skrzyżowanie. Do 18 września skrzyżowanie będzie całkowicie zamknięte dla ruchu tramwajów i samochodów. Potem na skrzyżowanie wróci ruch samochodów. Zwężenia o jeden pas ruchu pojawią się tylko od strony północnej - na wlocie ul. Okopowej oraz na wlocie Al. Solidarności od strony zachodniej. Tramwaje będą w tym czasie jeździć w obu kierunkach w relacji Al. Solidarności - ul. Okopowa. Na skrzyżowaniu po raz pierwszy w Warszawie zastosowany zostanie potrójny układ torów umożliwiający szybszy przejazd tramwajów. Dwa składy tramwajowe, jadące w różnych kierunkach (np. jeden prosto, drugi w prawo), będą mogły przejechać przez skrzyżowanie podczas tej samej zmiany świateł, czyli w ciągu 16 sekund. Podobny system jest już stosowany m.in. w Krakowie. Podczas tego etapu remontu trasy W-Z nastąpią kolejne zmiany w komunikacji miejskiej. Od 3 sierpnia do 18 września tramwaje nie będą kursować ulicami Towarową i Okopową - od ronda Daszyńskiego do ronda Zgrupowania AK "Radosław", a także Al. Solidarności i ul. Wolską - od Dworca Wileńskiego do ul. Młynarskiej. Na odcinek między Dworcem Wileńskim a kinem Femina tramwaje wrócą 31 sierpnia, kiedy otwarty zostanie dla ruchu remontowany most Śląsko-Dąbrowski. Do momentu otwarcia mostu linia tramwajowa 26 zostanie skrócona do zajezdni Wola, a 24 ominie zamknięte skrzyżowanie ulicami Skierniewicką i Kasprzaka; podobnie będzie kursować zastępcza linia 71, jeżdżąca z pętli Piaski, przez Koło, do pętli przy ul. Banacha. Nowa linia - 73 - jeździć będzie z Dworca Wschodniego, przez Most Gdański, do stacji metra Młociny. Trasa autobusowej linii zastępczej Z-2, jeżdżącej mostem Śląsko-Dąbrowskim, zostanie wydłużona do ul. Płockiej. Uruchomiona zostanie także nowa linia Z-5, którą będzie kursować między rondem Zgrupowania AK "Radosław", a Pl. Zawiszy. W godzinach szczytu autobusy mają jeździć co 5 minut. Na dojeździe do zamkniętego skrzyżowania wyznaczone zostaną pasy ruchu tylko dla autobusów. Kierowcy jadący Al. Solidarności od strony Woli będą musieli skręcić w prawo w ul. Karolkową, a następnie w lewo - w ul. Wolską, którą dojadą do skrzyżowania z ulicami Towarową i Okopową, by wrócić w Al. Solidarności. Jadący Al. Solidarności w stronę Pl. Bankowego będą kierowani w jednokierunkowy odcinek ul. Leszno, którym dojadą do skrzyżowania z ul. Okopową. Inaczej kierowcy pojadą także w ciągu ulic Towarowa - Okopowa; plac budowy tymczasowe jezdnie ominą łukami, podobnie jak obecnie przy kinie Femina. W ciągu ostatnich 6 tygodni remontowane było skrzyżowanie Al. Solidarności z Al. Jana Pawła II. W czwartek wrócił na nie normalny ruch samochodów. W związku z likwidacją tymczasowych przejazdów przez tory tramwajowe jezdnie wciąż są jednak zwężone o jeden pas ruchu. Al. Jana Pawła II tramwaje pojadą ponownie 3 sierpnia. Trwają też prace przy Pl. Bankowym. Obecnie powstaje wjazd i wyjazd na wspólny dla autobusów i tramwajów pas ruchu. Podczas konferencji prasowej dotyczącej remontu kolejnego skrzyżowania Trasy W-Z zaprezentowano także projekt nowych wiat przystankowych, jakie w przyszłym roku mają pojawić się przy stacji metra Ratusz Arsenał oraz przy Parku Praskim. Swoim kształtem mają nawiązywać do geometrii tunelu pod Starym Miastem. Zadaszenie przy Pl. Bankowym ma mieć 60 m długości, wykonane będzie ze stalowych rur i przykryte szkłem. Wiaty przy Parku Praskim będą krótsze - 33-metrowe. Po wykonaniu ekspertyz skarpy na Starym Mieście (m.in. w zakresie jej stabilności), wiaty powstaną także na tamtejszych przystankach. Roboty na trasie W-Z rozpoczęły się 15 marca. Remontowanym mostem Śląsko-Dąbrowskim do 31 sierpnia kursować będą wyłącznie autobusy komunikacji miejskiej. Torowiska na zmodernizowanych w tym roku odcinkach trasy W-Z będą na płycie betonowej, a szyny znajdą się w otulinie z żywic lub gumy dla ochrony przed hałasem. Przebudowane zostaną wszystkie przystanki, które będą podwyższone i wydłużone tak, by jednocześnie mogły się przy nich zatrzymać dwa niskopodłogowe tramwaje. Wszystkie roboty na trasie W-Z mają zakończyć się w połowie października.