Kampanię tę od 2009 r. realizują wspólnie Komenda Główna Policji oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce - Browary Polskie. Jak przekonywano podczas wtorkowej konferencji prasowej w Warszawie, przynosi ona wymierne efekty - sprzedawcy coraz częściej żądają okazania dowodu tożsamości, gdy mają wątpliwość co do wieku osoby kupującej alkohol. To też jest przestępstwo Według przedstawionych na konferencji danych, po ubiegłorocznej kampanii wskaźnik żądania dokumentu przez sprzedawców wzrósł o 12 proc. (z 50 do 62 proc.). Dyrektor biura zarządu ZPPP Browary Polskie Danuta Gut powiedziała, że sprzedawcy są coraz częściej świadomi, że sprzedaż alkoholu osobie nieletniej jest przestępstwem. Podkreśliła, że w kampanię może włączyć się też każdy z nas, bo każdy może być świadkiem próby zakupu alkoholu przez nieletnich. Tegoroczna odsłona kampanii ukierunkowana jest przede wszystkim na aktywizację środowisk lokalnych. Jak zaznaczyła Gut, jest to szczególnie ważne w małych miejscowościach, gdzie sprzedawcy i usiłujący kupić alkohol nieletni często się znają. Poinformowała także, że włączenie się w kampanię zapowiedziało już ponad 200 urzędów gmin z całej Polski. Jest to równoznaczne z przystąpieniem do konkursu "Odpowiedzialna gmina 2011". Policja będzie monitorować przebieg kampanii Zastępca dyrektora biura prewencji KGP mł. insp. Ryszard Garbarz zapowiedział, że policjanci, jak w ubiegłych latach, będą m.in. monitorować przebieg kampanii w sklepach. Tak, jak w poprzednich jej edycjach, będą informować sprzedawców o zakazie sprzedaży alkoholu nieletnim i wręczać im ulotki, w których znajdzie się informacja o skutkach prawnych tego czynu. Według danych przedstawionych przez Garbarza, od dwóch lat spada liczba stwierdzonych przez policję nietrzeźwych osób poniżej 18. roku życia. W 2008 r. było ich ponad 24 tys., rok później - 19,3 tys., a w ub.r. - 15 tys. Stan nietrzeźwości sprzyja rozwojowi agresji Jak podkreślił, stan nietrzeźwości u osoby niepełnoletniej sprzyja wzrostowi agresji i jest źródłem patologicznych zachowań. Ogółem w 2010 r. o popełnienie czynów karalnych, w tym m.in. bójek, pobić, kradzieży i rozbojów, podejrzanych było 51 tys. 163 nieletnich (do 17. roku życia). Z policyjnych danych wynika, że spośród 15 tys. 828 nieletnich sprawców, u których wykonano badanie stanu trzeźwości, ponad 2,3 tys. (15 proc.) było pod wpływem alkoholu. Nietrzeźwi stanowili 48,3 proc. sprawców zgwałceń, 24,9 proc. sprawców zabójstw, 20,9 proc. sprawców uszkodzenia rzeczy i 20 proc. tych, którzy dokonali przestępstw przeciwko funkcjonariuszom publicznym. Uruchomiono specjalną infolinię W ramach tegorocznej kampanii "Pozory mylą, dowód nie" uruchomiona została infolinia 0801 066 366 oraz strona internetowa www.pozorymyla.pl, na której dostępne są wszelkie dokumenty i informacje z nią związane. Gminy i organizacje mogą za ich pośrednictwem zgłaszać swoje uczestnictwo w akcji. Łamanie tego zakazu jest przestępstwem Obowiązujące w Polsce przepisy zakazują sprzedaży napojów alkoholowych osobom, które nie ukończyły 18. roku życia. Łamanie tego zakazu jest przestępstwem. Popełniającemu je sprzedawcy, a także właścicielowi sklepu, grozi kara grzywny, orzeczenie przepadku napojów alkoholowych (nawet wówczas, gdy są własnością kogoś innego, np. hurtowni lub producenta), a także odebranie zezwolenia na sprzedaż lub podawanie alkoholu. Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, w przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy, sprzedający lub podający napoje alkoholowe mają prawo zażądać okazania dokumentu stwierdzającego jego wiek.