30 kwietnia upłynął termin, w jakim gminy miały złożyć do wojewodów wnioski o udzielenie wsparcia finansowego na zakup stosownego sprzętu komputerowego dla szkół, ubiegających się o udział w pilotażu. Zgodnie z harmonogramem programu, do 18 kwietnia dyrektorzy szkół podstawowych chcący wziąć udział w pilotażu składali wnioski do swoich organów prowadzących. Aby uzyskać wsparcie samorządy musiały zadeklarować wkład własny w wysokości co najmniej 20 proc. kwoty, o jaką się ubiegają. Wojewodowie, którzy mają dokonać dalszej kwalifikacji wniosków, mają na to czas do 15 maja. - W dalszej kolejności kuratorzy oświaty przyglądają się ofertom złożonym przez samorządy. Najpierw sprawdzają je od strony formalnej i jeżeli oferty spełniają te wymogi i będzie ich więcej, to szkoły będę wybierane drogą losowania, bo taka metoda została zaproponowana w programie. Szczegóły dotyczące "Cyfrowej szkoły" są dostępne na www.cyfrowaszkola.org.men.pl - powiedziała minister edukacji podczas czwartkowej konferencji naukowej w Warszawie. Jak zaznaczyła, ważnym komponentem programu jest wsparcie dla nauczycieli planowane w trzech obszarach. "Sprzętu - komputerów, tablic multimedialnych i pomocy w obsłudze sieci; wsparcia związanego z zasobami - możliwości korzystania z już istniejących i przygotowywanych; kompetencji - wspierania nauczycieli w wykorzystaniu sprzętu, by jak najefektywniej prowadzić zajęcia. Ten ostatni komponent rozpoczyna się od przygotowania trenerów i e-moderatorów, którzy na terenie powiatów będą wspierali nauczycieli we wprowadzaniu programu. Od września ruszy też organizacja sieci współpracy, gdzie nauczyciele będą się mogli dzielić doświadczeniami - wyjaśniła Szumilas. Program pilotażowy w ramach którego można było składać wnioski o finansowe wsparcie, który ma być realizowany do końca sierpnia 2013 r., ma być wstępem do wieloletniego programu cyfryzacji polskiej szkoły "Cyfrowa szkoła", dzięki któremu uczniowie i nauczyciele - zgodnie z założeniami programu - nabędą niezbędnych kwalifikacji do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. Założeniem pilotażu jest umożliwienie udziału w programie różnych szkół: wiejskich, miejskich, dużych, małych, dobrze i słabo wdrożonych w posługiwanie się nowymi technologiami. W budżecie państwa na 2012 r. na wyposażenie szkół w niezbędny sprzęt dla szkół biorących udział w pilotażu programu "Cyfrowa szkoła" przeznaczonych zostało 40 mln zł. Do tego ma dojść 11 mln zł wkładu własnego samorządów. W pilotażu ma wziąć udział ok. 380 szkół podstawowych w całym kraju. Podczas konferencji przedstawiono także wyniki badania "Zalety i wady nauczyciela na starcie" przeprowadzonego wiosną i latem 2011 r. przez Instytut Badań Edukacyjnych. Do badania wybrano 45 szkół z trzech województw. Placówki były zróżnicowane pod względem typu, organu prowadzącego i lokalizacji. W ramach badania zrealizowano 76 indywidualnych wywiadów z nauczycielami pracującymi w zawodzie nie dłużej niż 5 lat oraz wywiady z 45 dyrektorami ich szkół. - Wyniki są oczywiście ilustracją problemu, a nie prawdą o wszystkich początkujących nauczycielach. Pedagodzy w badaniu wskazali zarówno swoje zalety, jak i wady. Jako atuty wymieniali m.in. wiedzę merytoryczną, gotowość do doskonalenia zawodowego czy motywowania ucznia do nauki. Do swoich słabych stron zaliczyli m.in. problemy z utrzymaniem dyscypliny w klasie czy z czynnościami administracyjnymi i bezradność w zetknięciu z problemami uczniów - mówiła Dominika Walczak z Instytutu Badań Edukacyjnych. Jak podała, podobnie młodych nauczycieli oceniają dyrektorzy szkół. Według nich idealny nauczyciel to osoba świadoma specyfiki zawodu, o świetnej wiedzy merytorycznej i pedagogicznej, dbająca o samorozwój, chętna do współpracy z innymi nauczycielami, nawiązująca kontakt z uczniami i ich rodzicami. - Oczekiwania te są duże, jednak dyrektorzy są świadomi, że rozwój nauczyciela to proces - zaznaczyła. Jej zdaniem, dyrektorzy nie mają zastrzeżeń do wiedzy merytorycznej młodych nauczycieli, ale wskazują na problemy ze sprostaniem roli wychowawcy klasy czy z czynnościami administracyjnymi. - Zaletą młodych pedagogów jest zaś umiejętność wykorzystywania nowych technologii, znajomość języków obcych czy traktowanie trudności jako wyzwań. Sami nauczyciele do czynników, które mogą ułatwiać start w zawodzie wymieniają możliwość poznania środowiska przed rozpoczęciem pracy, wsparcie opiekuna i dyrekcji czy poczucie bezpieczeństwa finansowego - podsumowała Walczak.