Jak zmienił się wygląd Rynku Głównego i ulic takich jak Floriańska, Grodzka czy Szewska można zobaczyć na wystawie zdjęć otwartej w środę w holu kamiennym Urzędu Miasta. Prezentowane są na niej archiwalne i aktualne fotografie kamienic. - Przekleństwem Śródmieścia była zbyt duża liczba reklam. Uchwała o utworzeniu Parku Kulturowego Stare Miasto przyniosła bardzo wyraźne zmiany: nie ma już natłoku krzykliwych reklam i chaosu informacyjnego. Uważam to za duże osiągnięcie - mówił dziennikarzom prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Jego zdaniem trzeba być konsekwentnym, by nie dopuścić do powrotu do stanu poprzedniego. Prezydent powiedział, że nie ma decyzji, czy Park Kulturowy zostanie wyznaczony także, co rozważano, w dzielnicy Kazimierz, choć tam ze względu na sytuację prawną nieruchomości może to być dużo bardziej skomplikowane. Park Kulturowy Stare Miasto obejmuje ścisłe centrum Krakowa - Rynek i dochodzące do niego ulice. Przepisy obowiązujące od 7 grudnia 2011 r. mają skutecznie chronić tę część miasta przed niekontrolowaną zabudową i zalewem szpecących szyldów i reklam. Właściciele mieli pół roku, by się do nich dostosować. Jak przypomniał dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Krakowa Stanisław Dziedzic parki kulturowe funkcjonują obecnie w 12 miejscach w Polsce, ale tylko w Krakowie obejmuje on historyczne centrum, co niesie zupełnie inne wyzwania. Przewodniczący Rady Miasta Krakowa Bogusław Kośmider mówił, że choć jest wielu przeciwników Park Kulturowego, to jego powołanie jest jednym z większych osiągnięć Rady. Wystawa "Park Kulturowy Stare Miasto wczoraj i dziś..." potrwa do 11 stycznia. Od wejścia w życie uchwały maleje liczba szyldów, gablot, tablic i markiz umieszczanych w budynkach na Starym Mieście, a wygląd tych, które pozostały coraz częściej jest uzgadniany z konserwatorem zabytków i plastykiem miasta. Na przykład na Rynku Głównym liczba legalnych elementów wzrosła z 22 proc. do ponad 53 proc. (w tym szyldów z 31,6 proc. do 68,6 proc.), a na ul. Grodzkiej z 24,5 proc. do 53 proc. (w tym szyldów z 22 proc. do 50,6 proc.) Na terenie całego Parku Kulturowego Stare Miasto ponad połowa wszystkich elementów jest legalnych. Wygląd pozostałych jest w trakcie uzgodnień lub są usuwane. Wszystkie podlegają monitoringowi."Jesteśmy zadowoleni z każdej inicjatywy właścicieli i podmiotów gospodarczych, którzy chcą dokonać zmian, ponieważ najpierw musi się zmienić ludzka mentalność. Szyldy nie pojawiają się same. To ludzie je zakładają. Jeśli dojrzewają do tego, że lepiej, jeśli mają jeden prawidłowy szyld zamiast kilkudziesięciu, które są i tak niewidoczne, jestem z tego zadowolona" - mówiła PAP koordynatorka zespołu kontrolnego ds. Parku Kulturowego Stare Miasto Anna Włodarczyk. W przypadku reklam Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wydał 289 zezwoleń na ich umieszczenie oraz 460 wezwań do usunięcia reklam nie spełniających wymogów uchwały. Usunięto 150 reklam i wszczęto również 20 postępowań dotyczących nielegalnych reklam. Z kolei Straż Miejska od czerwca 2012 do 20 grudnia zanotowała 750 wykroczeń, nałożyła 273 mandaty karne na kwotę ponad 22 tys. zł, wydała 401 pouczeń. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta znajdujące się na terenie Parku Kulturowego znaki, tablice i szyldy nie mogą mieć jaskrawej kolorystyki, a markizy i daszki nie mogą zasłaniać detali architektonicznych budynków. Wielkoformatowe reklamy umieszczone na rusztowaniach na czas remontu elewacji mogą wisieć na budynku nie dłużej niż rok. Nie można dowolnie zmieniać wystroju budynków frontowych, kształtu dachów i wysokości kalenicy, a także kolorystyki elewacji. Granice Parku Kulturowego Stare Miasto przebiegają ulicami: Straszewskiego, Podwale, Dunajewskiego, Basztową, Westerplatte, św. Gertrudy, Bernardyńską oraz fragmentem bulwaru Wisły do ulicy Podzamcze, łączącej się ze Straszewskiego. Zabytkowe centrum Krakowa oraz dzielnica Kazimierz są wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Naturalnego UNESCO.