Do poruszania się po drogach z przyczepką o całkowitej masie (ciężar przyczepy i ładunku) do 750 kg, wystarczy zwykłe prawo jazdy na samochód osobowy. Ale na lawetę czy większe przyczepy kierowca musi mieć kategorię "D". Niezależnie od masy, samochód musi mieć także oba lusterka zewnętrzne. Na hak Podstawa to jednak miejsce, do którego można przyczepę przypiąć. Do każdego auta zaczep musi być jednak dobrany indywidualnie, bo nawet jeden model samochodu, ale z innym rodzajem silnika, z powodu odmiennego układu tłumików może mieć inne punkty zaczepienia. To samo dotyczy rodzaju nadwozia - inne są haki do sedanów, hatchbacków, a jeszcze inne do kombi. Do tego potrzebny jest także fachowy montaż: prócz przykręconych zaczepów, trzeba jeszcze dołożyć instalację elektryczną - gniazdko z zasilaniem oświetlenia i świateł stopu przyczepki. Dlatego najlepiej z montażem zwrócić się do autoryzowanych serwisów samochodowych marki, której auto posiadamy ewentualnie do dużych firm, które wyspecjalizowały się w tego typu działalności i posiadają ponad sto typów haków. Za dobry hak i montaż zapłacić trzeba od 200 do 500 zł, ale jeśli ktoś często wyjeżdża za granicę (choćby do sąsiednich Niemiec) musi wiedzieć, że nie zostanie wpuszczony za granicę z autem, z którego wystaje jakiś element. Wówczas trzeba albo hak odkręcić, albo kupić model z odkręcaną końcówką. Hol z głową Wybierając przyczepę, należy koniecznie sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu dopuszczalną masę przyczepki. Nie da się bowiem np. ważącym tonę samochodem holować równego masą ładunku. Przepisy są jednoznaczne ? masa samochodu musi być co najmniej o jedną trzecią większa od masy przyczepy z ładunkiem. W innym przypadku można nie tylko uszkodzić pojazd, ale stworzyć poważne zagrożenie, bo sprawność hamulców spada bardzo wyraźnie. Na szczęście większość wypożyczalni posiada nie tylko sprawdzone na naszym rynku przyczepy z Niewiadowa, ale również fachowca, który doradzi prawidłowy wybór. Ładowność wózków wynosi najczęściej 285, 325, 430, 555, 560, 565 i 750 kg. Większe, o ładowności np. 1,3 tony, wyposażone są już we własne hamulce najazdowe. Niemal każda przyczepa posiada także plandekę. Jerzy Kłeczek Ile to kosztuje? W Krakowie jest co najmniej kilkanaście wypożyczalni przyczep. Ostatnio jednak konkurencję robią im niektóre sieci stacji paliwowych, które nie tylko mają zbliżone ceny usług, ale wypożyczają sprzęt przez całą dobę. Zwykle przyczepki małe kosztują 30 zł za dobę, większe 50 zł, a za duże i lawety zapłacić trzeba 100 zł dziennie. Przy dłuższych terminach pożyczek, np. na tydzień, stosowane są rabaty i zamiast np. 250 zł płaci się 200 zł.