Rzeczywistą okazją do przejażdżki taborem sprzed lat będą obchody 60. rocznicy Nowej Huty, w które włączyły się krakowskie MPK i Klub Kolejarzy. Według organizatorów, taka przejażdżka może być sporą atrakcją dla tych, którzy - po raz pierwszy lub na powrót - chcą poczuć ducha PRL-u, z czego Nowa Huta coraz częściej słynie, również wśród zagranicznych turystów odwiedzających Kraków. - Starsi mieszkańcy Nowej Huty będą mieli okazję przypomnieć sobie podróżowanie komunikacją miejską w czasach PRL-u, dla młodszych będzie to okazja, aby na własnej skórze przekonać się, jakimi autobusami i tramwajami jeździli ich rodzice - mówi rzecznik prasowy MPK SA w Krakowie Marek Gancarczyk. Zabytkowe tramwaje 102N i 102Na pojawią się na linii nr 15, przebiegającej obecnie z Pleszowa do Cichego Kącika. - Na tablicach z przebiegiem trasy przejazdu będą umieszczone nazwy z PRL-u. "Piętnastka" wyruszy więc z Cementowni, a nie z Pleszowa, a dalej pojedzie m.in. ulicą Rewolucji Kubańskiej i aleją Planu 6-letniego - wyjaśnił rzecznik MPK. Na ulicach Nowej Huty pojawią się też zabytkowe autobusy. Będą to: Jelcz - popularny "ogórek" oraz San H01, najstarszy jeżdżący w Polsce autobus obsługujący komunikację miejską. Leciwe pojazdy będą kursować na linii 142, łączącej nowohuckie osiedle Na Stoku z Prądnikiem Czerwonym. One również na tablicach z przebiegiem trasy będą mieć nazwy sprzed kilkudziesięciu lat: Huta im. Lenina, aleja Lenina czy al. Rewolucji Październikowej. Nowa Huta to najmłodsza dzielnica Krakowa. Decyzję o budowie kombinatu metalurgicznego w Nowej Hucie oraz miasta przemysłowego podjęto w 1949 r. i jeszcze w tym samym roku zaczęto wnosić pierwszy blok mieszkalny. W następnym roku rozpoczęto budowę linii tramwajowej łączącej Nową Hutę z Krakowem. Święto Odrodzenia Polski, obchodzone co roku 22 lipca na pamiątkę podpisania Manifestu PKWN (1944 r.) i odrodzenia Polski po II wojnie światowej, było najważniejszym świętem narodowym w okresie PRL. Zostało zniesione w 1990 roku.