- Tylko w pierwszej połowie stycznia z autobusu na telefon skorzystało ponad 1200 osób - informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK S.A. w Krakowie. Małe zielone autobusy kursujące w ramach usługi tele-bus po raz pierwszy pojawiły się na ulicach Krakowa w lipcu 2007 roku. Początkowo mieszkańcy krakowskich osiedli Rybitwy i Podwierzbie, przyzwyczajeni do tradycyjnej formy transportu miejskiego, nieufnie podchodzili do nowej usługi. Z czasem jednak odkryli, że tele-bus to dla nich duże ułatwienie. - Wystarczy telefoniczne zamówienie, a tele-bus podjedzie na wskazany przez mieszkańców przystanek, na określoną godzinę - chwali usługę Marek Gancarczyk. Oznacza to, że czas przejazdu do centrum Krakowa znacznie się skrócił. Wydaje się, że krakowianie, a przynajmniej mieszkańcy Rybitw i Podwierzbia, ostatecznie przekonali się do tele-busa. Teraz małym zielonym autobusem jeździ codziennie ok. 200 osób. Od lipca ubiegłego roku, kiedy usługa została wprowadzona, skorzystało z niej niemal 8 tys. pasażerów. Aby zamówić telebus wystarczy zadzwonić pod numer telefonu 0800 54 17 17 (bezpłatne połączenie z telefonów stacjonarnych) lub 012 254 17 17 (płatne połączenie z telefonów komórkowych). Zamówienie musi zostać złożone nie później niż 30 minut przed planowanym rozpoczęciem podróży. Należy określić przystanek początkowy, przystanek końcowy oraz czas rozpoczęcia podróży lub godzinę, o której chce się dotrzeć do wskazanego celu. Podczas jednego połączenia telefonicznego można złożyć zamówienie na więcej kursów, nie tylko jeden, oraz wskazać ilość miejsc w pojeździe (w przypadku podróży w grupie). W telebusie obowiązują te same rodzaje biletów, co w regularnym transporcie miejskim, z zachowaniem wszystkich ulg przysługującym poszczególnym grupom pasażerów. Podobnie jak w regularnym transporcie bilety nabywane u kierowcy będą odpowiednio droższe. W tele-busie zachowują ważność okresowe bilety sieciowe (na wszystkie linie) oraz okresowe bilety na linie autobusowe: 108, 125, 157, 158 oraz 198. Usługa autobusu na telefon realizowana jest w ramach unijnego programu Civitas/Caravel II. Podobne rozwiązania z powodzeniem funkcjonują w wielu krajach europejskich, m.in. we Włoszech, w Szkocji i Finlandii. Główną zaletą telebusa jest elastyczność i możliwość dostosowania przejazdów do indywidualnych potrzeb pasażerów. M Informacja pochodzi z oficjalnej strony miasta Kraków.