Dyrektor Opery Krakowskiej Bogusław Nowak podkreślił, że festiwal ma już swoją historię, bo odbywa się od 1997 r. - Kontynuujemy tradycję zapoczątkowaną przez ówczesnego dyrektora instytucji Jerzego Noworola. Teraz mamy również warunki do tego, aby rozszerzać program imprezy - mówił Nowak. Wydarzenie ma promować wybitnych solistów polskich i zagranicznych. Gośćmi poprzednich edycji byli m.in. bas Jewgenij Nesterenko, sopranistka Irena Milkieviciute, tenor Mario Ya Lin Zhang, sopranistka Irina Zakyan oraz polscy soliści odnoszących sukcesy na znanych scenach europejskich: Joanna Kozłowska i Barbara Kubiak. W ramach XVII edycji widzowie zobaczą kilka znanych dzieł Verdiego. I tak w sobotę, niedzielę, a potem 11 i 12 czerwca opera w Krakowie zaprezentuje, po raz pierwszy w swojej historii, "Trubadura" w reż. Laco Adamika, ze scenografią i kostiumami Barbary Kędzierskiej oraz muzyką pod kierownictwem Tomasza Tokarczyka. 14 czerwca publiczność obejrzy "Traviatę", w której tytułową partię wykona sopranistka Edyta Piasecka-Durlak. 5 lipca odbędzie się pokaz "Rigoletto" - w głównych partiach wystąpią sopranistka Katarzyna Oleś-Blacha i baryton Leszek Skrla. 25, 28, 29 i 30 czerwca, na Zamku Królewskim na Wawelu, odbędzie się koncert "Arie Oper Świata - Viva Verdi". Zainteresowani usłyszą krakowskich solistów: Magdalenę Barylak, Katarzynę Oleś-Blachę, Tomasza Kuka, oraz Orkiestrę i Chór Opery. Artyści wykonają fragmenty takich utworów Verdiego jak: "Taviata", "Rigoletto", "Aida", Nabucco", "Trubadur", "Moc przeznaczenia", "Nieszpory sycylijskie". Oprócz dzieł włoskiego kompozytora w ramach obchodów jubileuszu zaplanowano też prezentacje dzieł autorstwa innych uznanych muzyków. W ostatnie dni czerwca krakowianie i turyści zobaczą na dziedzińcu wawelskim słynną kantatę "Carmina Burana" niemieckiego kompozytora Carla Orffa. "Jesteśmy przekonani, że zarówno wykonanie artystyczne widowiska, jak i sceneria dziedzińca najpiękniejszego polskiego zamku królewskiego spowoduje, że będą to trzy niezapomniane wieczory" - zachęcali organizatorzy. "Carmina Burana" oparta jest na średniowiecznym zbiorze pieśni Carmina Burana, odnalezionych w bawarskim opactwie Benediktbeuren. Orff wybrał z tego zbioru tekstów, stworzonych przez studentów i wędrownych kleryków, 24 pieśni i ułożył je w libretto. Pierwsza część to pieśni sławiące naturę i budzącą się do życia wiosnę; druga jest pochwałą greckiego boga wina Bachusa; trzecia mówi o rozkoszach miłości. Prawykonanie "Carmina Burana" odbyło się 8 czerwca 1937 r. 1937 r. w Operze Frankfurckiej. Również na dziedzińcu wawelskim, ale 3 lipca, odbędzie się gala baletowa "Grand Pas!". Ta edycja gali, w odróżnieniu od ubiegłorocznych, będzie poświęcona współczesnemu baletowi. Publiczność posłucha solistów z Opery Narodowej Ukrainy im. Tarasa Szewczenki w Kijowie. Ukraińcy zaprezentują także taniec "Quatro" w choreografii urodzonego w Rumunii Edwarda Cluga do muzyki Słoweńca Milko Lazara. Choreografia była nominowana do Narodowej Teatralnej Nagrody Rosji w 2011 r. w czterech kategoriach i zdobyła laury w kategorii najlepsza rola męska. Wieczorem 1 lipca zainteresowani zobaczą "Obsesje" w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego. Wieczór będzie złożony z trzech części. Pierwsza z nich to suita z baletu "Kurt Weill" Krzysztofa Pastora; w drugiej artyści zatańczą "Święto wiosny" izraelskiego choreografa Emanuela Gata; na koniec widzowie zobaczą balet "Moving Rooms" - również autorstwa Pastora. Urodzonego w Krakowie Mariusza Kwietnia, który jest cenionym w świecie barytonem, melomani posłuchają w Operze 21 i 23 czerwca. Artysta wystąpi w partii tytułowego bohatera "Eugeniusza Oniegina" w reż. Michała Znanieckiego. Inscenizacja ta została uznana za najlepszy spektakl operowy w Hiszpanii w sezonie 2010/2011. Również partią Oniegina Kwiecień otworzy sezon artystyczny 2013/2014 teatru Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa plakatów "Verdi 200". Udostępniona w galerii Opery kolekcja pochodzi ze zbiorów krakowskiego pasjonata sztuki plakatowej Krzysztofa Dydo. Zainteresowani obejrzą ok. 40 plakatów zapowiadających dzieła Verdiego w Polsce w latach 1963-2013. Na ekspozycji nie zabrakło plakatu ogłaszającego premierę "Trubadura". Jak zauważył Dydo, "wszystkie premiery operowe w Polsce zapowiadane są oryginalnymi plakatami artystycznymi, co niewątpliwie podnosi prestiż zarówno instytucji jak i wydarzenia". Tegoroczny festiwal dofinansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.