- Dzięki wystawie możemy prześledzić złożony proces od szkicu do pierwodruku dzieła muzycznego - zauważyła podczas otwarcia wystawy prezes Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena Elżbieta Penderecka. Jak przypomniała, wystawa rękopisów muzycznych organizowana jest w Bibliotece Jagiellońskiej corocznie od 1997 roku. W tym roku decydujący wpływ na dobór obiektów ekspozycji miał temat 16. edycji festiwalu: "Beethoven: wojna i pokój". Myślą przewodnią tegorocznej wystawy jest zaprezentowanie twórczości Beethovena na tle wydarzeń i przemian politycznych jego czasów oraz zaakcentowanie oddźwięku, jaki znalazły one w dziełach mistrza. Zasadniczy trzon zaprezentowanego na wystawie materiału stanowią autografy wiedeńskiego kompozytora pochodzące ze zbiorów dawnej Pruskiej Biblioteki Państwowej w Berlinie, uzupełnione XIX-wiecznymi edycjami jego dzieł znajdującymi się w kolekcji Oddziału Zbiorów Muzycznych Biblioteki Jagiellońskiej. Wśród autografów są szkice do III Symfonii op. 55 "Eroiki". Beethoven pierwotnie zamierzał zadedykować dzieło Napoleonowi I, z czego wycofał się, kiedy ten koronował się na cesarza - w oczach artysty była to zdrada ideałów wolnościowych. Na wystawie pokazane zostały szkice do kantaty "Der Glorreiche Augenblick" op. 136, do marsza wojskowego na orkiestrę dętą oraz pierwodruk uwertury "Wellingtons Sieg" op. 91, będącej programowym dziełem upamiętniającym zwycięstwo Brytyjczyków nad wojskami napoleońskimi pod Vitorią (1813). Zaprezentowano również autografy wielkich dzieł późnego okresu twórczości kompozytora, w tym szkicownik do IX Symfonii op. 125 oraz trzech kwartetów smyczkowych pochodzących z ostatnich lat życia Beethovena, przynależące do najbardziej nowatorskiego i wizjonerskiego rozdziału jego twórczości. Ekspozycja rozszerzona została o XIX-wieczne polskie rękopisy muzyczne, wchodzące w skład kolekcji Oddziału Zbiorów Muzycznych Biblioteki Jagiellońskiej. Zaprezentowane zostały przede wszystkim dzieła polskich kompozytorów związane tematycznie i chronologicznie z wydarzeniami politycznymi pierwszej połowy XIX w., jak np. rękopis symfonii programowej "Bitwa pod Możajskiem" Karola Kurpińskiego z roku 1812 i autograf utworu "Batalia" Józefa Władysława Krogulskiego z roku 1831. 16. Festiwal Ludwiga van Beethovena będzie odbywać się od 25 marca do 6 kwietnia w Warszawie. Otworzy go występ trzech znakomitych solistów: Daniła Trifonowa, Siergieja Dogadina i Nareka Hakhnazaryana - laureatów Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie. Zaprezentują się oni z towarzyszeniem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod kierownictwem niemieckiego dyrygenta Clemensa Schuldta. Wydarzeniem festiwalu będzie występ Orkiestry Symfonicznej Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga pod dyrekcją Valery'ego Gergieva. Koncert także nawiąże do hasła festiwalu, muzycy wykonają bowiem uwerturę "Rok 1812" Piotra Czajkowskiego oraz kantatę "Aleksander Newski" Siergieja Prokofjewa. W programie znalazł się też III Koncert fortepianowy d-moll Sergiusza Rachmaninowa. W tym roku organizatorzy festiwalu stawiają na światowej sławy dyrygentów. Paavo Jaervi poprowadzi Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Andrzej Borejko - Duesseldorfer Symphoniker, Ingo Metzmacher - Gustav Mahler Jugendorchester. Festiwalowe koncerty będą się odbywać w salach warszawskiej Filharmonii Narodowej i na Zamku Królewskim. Organizatorem Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena jest Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, założone i prowadzone przez Elżbietę Penderecką. Patronat medialny nad festiwalem objęła Polska Agencja Prasowa.