Wizualnie lekka, w znacznym stopniu przeszklona, bryła budynku przypomina z góry - zależnie od kąta obserwacji - trzyczęściowe śmigło albo papierową jaskółkę. Obiekt będzie miał ok. 3,3 tys. m kw. pow. użytkowej, w tym 1,8 tys. m kw. przestrzeni ekspozycyjnej. Hala dla samolotów będzie mieć 10 m wysokości, co pozwoli na podwieszanie eksponatów. Na pierwszym piętrze jednego ze skrzydeł budynku znajdzie się przeszklony bar z widokiem na halę ekspozycyjną, biblioteka z czytelnią i sala wykładowa dla 150 osób. Na drugim piętrze zaplanowano biura, z których dzięki przeszklonym ścianom widać będzie z jednej strony park, a z drugiej - halę wystawową. Przewidziano też salę kinową oraz pracownie modelarskie. Konkurs na projekt nowego gmachu muzeum wygrał niemiecko-polski zespół architektów: Justus Pysall, Peter Ruge i Bartłomiej Kisielewski. Projekt jeszcze przed rozpoczęciem realizacji zyskał rozgłos na świecie. W ubiegłym roku jego autorzy zostali zaproszeni do zaprezentowania swej wizji na VII Międzynarodowym Biennale Architektury w Sao Paulo. Projekt pokazywano też na wystawie architektonicznej w Berlinie. Projekt budowy nowego gmachu, realizowany w bliskim sąsiedztwie dotychczasowej siedziby muzeum, przewiduje też zagospodarowanie w formie parku 6 hektarów otaczającego terenu. W latach 2010 - 2013 planowane jest zagospodarowanie pozostałych 24 hektarów, które Muzeum Lotnictwa Polskiego posiada po dawnym lotnisku wojskowym. Powstanie tam Lotniczy Park Kulturowy. Tereny dawnego lotniska Rakowice - Czyżyny, na których od lat 60. XX w. działa muzeum, wpisane są do rejestru zabytków. Zachowały się tam niektóre obiekty infrastruktury lotniska. Na obszarze wpisanym do rejestru znajduje się też 3,5-ha działka należąca do wojska, którą Agencja Mienia Wojskowego wystawiła ostatnio na przetarg. Na działce znajdują się pozostałości infrastruktury lotniska z czasów międzywojennych, m.in. ruiny czterech hangarów oraz relikty ogrodu pamięci i pomnika poległych lotników 2 Pułku Lotniczego z 1931 r. - Głębokim cieniem na radość dzisiejszej uroczystości kładzie się decyzja AMW o wystawieniu na przetarg strategicznej dla Lotniczego Parku Kulturowego działki - powiedział w poniedziałek podczas wmurowania kamienia węgielnego dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego, Krzysztof Radwan. Muzeum nie stać na wykupienie działki nawet za cenę wywoławczą 22 mln zł. Dlatego władze regionu i muzeum wystąpiły w czwartek do szefa MON o wstrzymanie sprzedaży i przekazanie działki na cele muzealne. Minister obrony narodowej Bogdan Klich powiedział dziennikarzom dzień później w Krakowie, że podtrzymuje decyzję AMW o sprzedaży działki. Dodał, że w centrum topograficznym Krakowa, jakim są Czyżyny, "nie może się mieścić muzeum, w centrum topograficznym musi mieścić się życie". - Każde muzeum, a więc i muzeum lotnictwa, to wspólnota ludzi. Kiedy dziś poświęcamy kamień węgielny nowego gmachu Muzeum Lotnictwa Polskiego myślimy o ludziach, o tych którzy pracują w tym miejscu i którzy je odwiedzają - powiedział podczas poniedziałkowej uroczystości kard. Stanisław Dziwisz. Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie ma w zbiorach ponad 200 samolotów, śmigłowców i szybowców, z czego ok. 20 to egzemplarze jedyne na świecie. Placówka jest jedynym muzeum lotnictwa w Polsce. Od 2003 r. organizuje doroczne pikniki z pokazami samolotów, które startują z muzealnego pasa startowego. Podziwia je ok. 50 tys. osób. Lotnisko Rakowice - Czyżyny powstało jako jedno z pierwszych w Europie. Po przejęciu go od zaborców w 1918 r. stało się pierwszą bazą lotniczą RP.