Rada Gminy w Poroninie, w ślad za wcześniejszym zebraniem mieszkańców, zajęła się opracowywanym przez firmę IVV projektem "Studium lokalizacyjno-funkcjonalno-ruchowym rozwoju podhalańsko-tatrzańskiego układu komunikacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem dostępności miasta Zakopane". Przypomnijmy pokrótce genezę powstania tego studium. Pod koniec 2007 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała projekt poprowadzenia przez Poronin dwujezdniowej, czteropasmowej drogi oraz rozwiązania skrzyżowania z drogami na Bukowinę Tatrzańską i Ząb za pomocą estakady o 9-metrowej wysokości. Projekt ten spotkał się z gwałtownymi protestami mieszkańców. Przebieg "zakopianki" oprotestowali także mieszkańcy Białego Dunajca i Szaflar. W odpowiedzi GDDKiA oznajmiła, że zawiesza wszelkie prace związane z "zakopianką" na odcinku Nowy Targ - Zakopane, koncentrując się na doprowadzeniu zmodernizowanej krajowej "czterdziestki siódemki" jedynie do stolicy Podhala. Jednym z warunków powrotu przez dyrekcję do tematu ostatniego odcinka "zakopianki" było opracowanie przez lokalne władze studium komunikacyjnego dla całego obszaru Podhala, Spisza i Orawy. Zadanie to realizuje Urząd Marszałkowski, który do stworzenia tego studium wybrał firmę IVV. Zadaniem tej firmy jest opracowanie kilku ogólnych modeli obsługi komunikacyjnej Podhala. Na zorganizowanym dwa tygodnie temu w poronińskim Ośrodku Kultury spotkaniu przedstawiciel IVV, Marek Wierzchowski, wskazywał już pewne konkretne rozwiązania. W odróżnieniu od proponowanej przez GDDKiA dwupasmówki z czterema jezdniami i pasem zieleni, firma IVV widzi "zakopiankę" jako drogę najwyżej trójjezdniową. W przypadku węzła w Poroninie sugeruje zaś rozwiązanie dwupoziomowe, nie określając jednak, czy lepsza będzie estakada, czy tunel. Z treści uchwały i przebiegu sesji w Poroninie widać, że radni wsłuchali się w głosy mieszkańców gminy. W krótkiej uchwale pozytywnie zaopiniowali rozproszony model dojazdu do Zakopanego - niekoncentrujący się wyłącznie na drodze Nowy Targ - Zakopane. Akceptując dwupoziomowe rozwiązanie "węzła tatrzańskiego" w Poroninie, zdecydowanie wskazali rozwiązanie tunelowe. Zasugerowali również twórcom studium poważniejsze uwzględnienie w sieci dróg dojazdowych do Zakopanego tzw. drogi papieskiej z Szaflar przez Bańską, Ząb i Furmanową. LK