Badania na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego realizuje konsorcjum, którego liderem jest Politechnika Krakowska. Po raz pierwszy w Polsce badania ruchu są przeprowadzane na tak dużą skalę. Ankieterzy przeprowadzą 4,4 tys. wywiadów w gospodarstwach domowych; ankieterzy, którzy zapukają do drzwi losowo wybranych gospodarstw, będą mieli specjalne identyfikatory i list od marszałka województwa. - Będziemy pytać mieszkańców, dokąd podróżują, jak często, w jakim celu i jakimi środkami transportu. Dodatkowe pytania będą dotyczyć komfortu podróży i oczekiwań w związku z komunikacją zbiorową. Ankieta będzie prowadzona w formie rozmowy, kolejne pytania będą wynikały z poprzednich odpowiedzi - mówił dr Andrzej Szarata, adiunkt w Katedrze Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej. Na przełomie października i listopada ankieterzy pojawią się także w specjalnie oznakowanych 28 punktach na granicach powiatów przy drogach krajowych i wojewódzkich, by zadać kilka pytań wybranym kierowcom. Dodatkowo w tych miejscach prowadzone będą także pomiary natężenia ruchu. Przeszkoleni ankieterzy wsiądą też do autobusów i pociągów. - Zdajemy sobie sprawę, że ze względu na modernizację linii kolejowej w kierunku Tarnowa wyniki ankiet mogą być inne, niż osiągnęlibyśmy jeszcze rok temu i prowadzący badania powinni to uwzględnić - mówił wicemarszałek Małopolski Roman Ciepiela. Wstępne wyniki badań mają być znane pod koniec listopada, ostateczne - wiosną 2013 r. Pokażą one, w jakich kierunkach podróżują mieszkańcy Małopolski, co będzie pomocne np. przy podejmowaniu decyzji o rozwoju kolei aglomeracyjnej. Jak mówił kierownik Katedry Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Rudnicki, na podstawie uzyskanych danych naukowcy stworzą model zachowań komunikacyjnych mieszkańców Małopolski, pozwalający na symulację, co będzie się działo w przeszłości i jak należałoby kształtować infrastrukturę drogową i kolejową w regionie.