Włoscy artyści, którzy specjalizują się w wyszukiwaniu zapomnianych pereł muzyki dawnej, wykonali w krakowskiej filharmonii niemal zapomniane dzieło "Stabat Mater" Antonia Marii Bononciniego oraz "Messa di Emidio" neapolitańczyka Giovanniego Battisty Pergolesiego. "Messa di S. Emidio", zwana także "Mszą Rzymską", została skomponowana z myślą o błagalnych uroczystościach liturgicznych w neapolitańskim kościele Santa Maria della Stella. Wierni modlili się, aby wyjednać łaskę i odwrócić od miasta nękającą je od dwóch lat klęskę trzęsień ziemi. Ocalenie przed zagładą przypisano św. Emidiuszowi, który patronuje jednej z kaplic kościoła. Utwór znany jest także jako "Msza Rzymska", gdyż właśnie Rzymianie mieli okazję wysłuchać jej wkrótce po neapolitańskim prawykonaniu, co uwieczniono na jednej z kopii partytury. Jak podkreślił, otwierając festiwal, kierownik działu programowego Krakowskiego Biura Festiwalowego Robert Piaskowski, wykonaniu mszy z 1733 r. zaskakujący kontekst nadało tragiczne trzęsienie ziemi, do którego doszło w poniedziałek we Włoszech. XIII-wieczna sekwencja wielkopostna Stabat Mater będzie jednym z tematów przewodnich tegorocznego festiwalu, który potrwa do 13 kwietnia. Melomani usłyszą jeszcze utwory pod tym tytułem autorstwa Pergolesiego, Antonia Vivaldiego i Giovanniego Salvatore. Drugi główny wątek VI Festiwalu Misteria Paschalia to motyw Jerozolimy. Właśnie wtorkowy koncert Jerusalem w wykonaniu zespołów La Capella Reial de Catalunya oraz Hesperion XXI pod dyrekcją Jordiego Savalla jest jednym z najbardziej wyczekiwanych przez publiczność wydarzeń festiwalu. We współpracy z kilkudziesięcioma muzykami różnych narodowości i wyznań, m.in. z Armenii, Gruzji i Izraela, Savall przedstawi językiem muzycznym historię miasta, w którym skrzyżowały się największe religie świata. Ideą festiwalu, który odbywa się w Wielkim Tygodniu w Krakowie, jest prezentacja muzyki renesansu i baroku związanej z okresem Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy. Wystąpi na nim światowa czołówka wykonawców muzyki dawnej. Oprócz już wspomnianych zespołów także Le Poeme Harmonique pod batutą Vincenta Dumestre'a (8 kwietnia), I Sonatori de la Gioiosa Marca ze znakomitą sopranistką Marią Grazią Schiavo i kontraltem Jose Maria Lo Monaco (9 kwietnia), Venice Baroque Orchestra z uważaną za najlepszy kontralt na świecie Sarą Mingardo (10 kwietnia), Cappella della Pieta de' Turchini (11 kwietnia), Europa Galante pod dyrekcją Fabio Biondiego (12 kwietnia) oraz Il Giardino Armonico (13 kwietnia).