Sieć Mitos21 powstała jesienią 2008 r. w Sztokholmie. Obecnie zrzesza 12 europejskich teatrów. Należą do niej m.in. Deutsches Theater w Berlinie, Royal National Theatre w Londynie czy Royal Dramatic Theatre w Sztokholmie. Nazwa sieci pochodzi od słowa "mitos" oznaczającego "nić" i odnosi się do mitu o nici Ariadny, która pomogła Tezeuszowi wyjść z labiryntu. Ideą Mitos21 jest poszukiwanie różnych perspektyw spojrzenia na współczesny teatr i jego rolę w społeczeństwie. Dyrektor Narodowego Starego Teatru w Krakowie Mikołaj Grabowski podsumowując dotychczasowe działania w ramach sieci Mitos21 - European Theatre Network mówił, że kierujący scenami narodowymi czują "swoisty przymus wystawiana tekstów godnych narodowej sceny" i tworząc repertuar sięgają najczęściej po bezpieczną klasykę. Jak zauważył Grabowski, pamiętając o dorobku narodowej sceny, trzeba jednak myśleć o tym, co robić, aby była ona miejscem skupiającym ludzi kreatywnych. - Należy podejmować działania na pograniczu teatru i innych sztuk, współpracować z ludźmi piszącymi dla teatru, organizować warsztaty reżyserskie i aktorskie, spotkania z ludźmi teatru - mówił we wtorek Grabowski. - Teatry narodowe, aby nie pozostać skansenami dawnej sztuki muszą otworzyć się na szeroko rozumiany eksperyment, nie ograniczać się do uznanych sław reżyserskich, ale dać szansę debiutu młodym. Muszą nie bać się ryzyka Nie powinny się zamykać we własnym hermetycznym świecie kolejnych prób i premier, ale starać się nawiązywać kontakty i współpracować z rozmaitymi instytucjami w kraju i za granicą - dodał. Według Grabowskiego, taka szeroka międzynarodowa współpraca pozwala na zdobycie większych budżetów i realizację projektów artystycznych z większym rozmachem, na twórczą wymianę doświadczeń, poznanie odmiennych metod pracy i spotkanie nowych twórców, także tych z młodego pokolenia, którzy zazwyczaj kontestują dokonania swoich poprzedników. - Narodowy Stary Teatr stara się od lat poza realizowaniem jak najlepszych spektakli repertuarowych, które są sprawą podstawową, otwierać na działania, których celem jest mówiąc obrazowo wpuszczanie do teatru świeżego powietrza - podkreślił Grabowski. Współpraca teatrów w ramach sieci Mitos21 odbywa się na poziomie artystycznym oraz wymiany doświadczeń w zarządzaniu placówkami. Były to spotkania dyrektorów i menadżerów teatrów, kierowników literackich i dramaturgów oraz warsztaty zespołów aktorskich, których efektem były nowe inscenizacje. Pięć tekstów, które trafiły do opublikowanej właśnie antologii, zostało rekomendowanych przez dramaturgów i kierowników literackich z teatrów zrzeszonych w sieci. W książce znalazły się m.in. tekst "Europejskie media" autora ukrywającego się pod pseudonimem Nielsen/Muzeum Das Beckwerk'a. - To tekst, który autor zaczął tworzyć trzy lata temu w Krakowie. Prapremiera tej sztuki odbędzie się w Królewskim Teatrze w Kopenhadze w kwietniu - mówił Szymon Wróblewski z Działu Literackiego Narodowego Starego Teatru. Jego zdaniem jeden z ciekawszych tekstów w tym zbiorze to "Ślepe plamy, gwiazdy" napisany przez Mathildę Onur, który miał premierę na Scenie Box Deutsches Theater w Berlinie we wrześniu i został bardzo dobrze przyjęty przez publiczność i krytykę. Działania Narodowego Starego Teatru w ramach sieci Mitos21 były finansowane z funduszy europejskich w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2008 - 2013.