Czasy poszukiwania tożsamości, w których bez wątpienia żyjemy, inspirują do odświeżania tego, co wydaje się znane. Mając ogólne pojęcie o tradycji i kulturze benedyktyńskiej, trudno jednak przywołać konkrety. A przecież kultura i tradycja to nie abstrakcja - to konkretne dzieła, wydarzenia, miejsca i ludzie. Taki ma być charakter Festiwalu Muzyki z Klasztorów Benedyktyńskich Europy, którego druga odsłona odbędzie się latem tego roku w opactwie tynieckim. Klasztory benedyktyńskie były od wieków miejscem rozkwitu kultury - architektury, malarstwa, literatury czy muzyki. Mogły się one rozwijać dzięki benedyktyńskiemu ślubowi stałości, gwarantującemu właściwy czas, cierpliwość i dojrzewanie form wyrazu w określonym miejscu. Nic w tym dziwnego, że zasadniczo sztuka benedyktyńska żyje w zakonach. Jedynym wyjątkiem jest tu muzyka, którą w pewnym sensie można "wyrwać" z miejsca i czasu. Festiwal ma dać możliwość wysłuchania utworów, które brzmiały lub brzmią nadal w klasztornych wnętrzach. Jest to możliwe dzięki wykonawcom związanym z danym zakonem (zgromadzeniem) i za sprawą utworów powstałych w określonym klasztorze. W tym roku usłyszymy chorał gregoriański, ale i utwory nowsze w wykonaniu mnichów oraz osób świeckich. Ufamy, że zachowają swój benedyktyński charakter - bo, choć wyniesione ze środowiska właściwego konkretnemu klasztorowi, rozbrzmiewać będą przecież w sali dawnej biblioteki opactwa oraz w tynieckim kościele. 25 lipca 2009 r. (sobota), godz. 16.30 - Sala Petrus LES HEURES - zespół muzyki dawnej, Francja Muzyka wokół "Pieśni nad Pieśniami" Emmanuelle Huteau- sopran Marie-George Monet- mezzosopran Isabelle Dumont- viola da gamba Anne Dumont- basso continuo "Pieśń nad Pieśniami" jest jedną z ksiąg Biblii, która rozwija się w długi miłosny poemat wychwalający równocześnie ludzką miłość, przymierze między Bogiem a Jego ludem i mistyczne porywy duszy. Zaproponowane tutaj kompozycje chorałowe posiadają różną strukturę - mamy tu antyfony, hymny i responsoria. Przeznaczano je pierwotnie do śpiewania w ciągu całego roku liturgicznego, a zwłaszcza w święta związane z Dziewicą Maryją. Znajdujące się w programie motety, w większości weneckie, zostały napisane początkowo na jeden głos i basso continuo (lub kilka instrumentów pełniących rolę akompaniamentu). W wybranych utworach kompozytorzy wykorzystali cytaty z łacińskiego tekstu Biblii, Wulgaty. Jest to zatem lektura kilku aspektów tego tekstu, który kompozytorzy okresu klasycznego tyle razy wprowadzali do muzyki. Les Heures proponuje bardzo swobodną lekturę, która zwiększa ekspresję owego głębokiego źródła. Stworzony przez młodych muzyków zawodowych, zespół Les Heures przekształcił się w formację o zmiennej geometrii. Łączy muzykę poważną oraz bardziej popularną, religijną i świecką. Śpiewacy oraz instrumentaliści zespołu należą do innych uznanych grup i zespołów muzycznych, jednak z radością odnajdują się w tej formacji, w której mogą wyrazić to, co ich najbardziej pociąga. Organizatorem festiwalu jest Benedyktyński Instytut Kultury "Aby chronić dobro". Wiadomość pochodzi z oficjalnej strony miasta Kraków.