Twórcy wystawy chcą zwrócić uwagę na fakt, że ornament w świecie islamu pełni funkcję nie tylko ozdobnego wzoru, lecz także kodu, mniej lub bardziej zaszyfrowanego przekazu. - Ta wystawa jest zaproszeniem do odświeżającego spojrzenia nie tylko na islam, ale i na otaczający nas świat - powiedziała w piątek na konferencji prasowej współautorka ekspozycji Małgorzata Szczurek. - W sztuce islamu ornamenty są nośnikami znaczeń, które trzeba nauczyć się czytać, podobnie zresztą jest chyba w przypadku wielu innych kultur. Dlatego ta wystawa jest zaproszeniem do uważnego patrzenia i czytania rzeczywistości wokół nas - tłumaczyła. Każda część wystawy poświęcona jest jednej cyfrze i przypisanej jej symbolice. I tak na przykład cyfra "jeden" to Bóg, "dwa" - symetria, "trzy" - trójkąt, symbolizujący rozliczne funkcje ochronne. Podobnie jest z kolejnymi cyframi, a nawet liczbami, z których część ma wręcz magiczne znaczenie. Islamska sztuka opiera się nie tylko na algebrze, ale i na geometrii. Zwiedzając wystawę można się przekonać, jak mocno islamski ornament zasadza się na ścisłych regułach geometrii. Każdy, nawet najbardziej zawiły ornament, bierze swój początek z koła. Od niego muzułmańscy artyści zaczynają wykreślać trójkąty, kwadraty, gwiazdy, zmierzając zwykle ku abstrakcji. Abstrakcyjne wzory nie są jednak pozbawione znaczenia, przypisanej im treści. Odwiedzając krakowskie Muzeum Etnograficzne dowiemy się, że w sztuce Wschodu nawet dywan jest zaszyfrowanym przesłaniem, do odczytania którego potrzeba wiedzy i wyobraźni. Wiedza o tym, że drzewo życia symbolizuje ludzką wędrówkę do nieba, a złe oko - ochronę przed złym spojrzeniem, to dopiero połowa sukcesu. Trzeba umieć je jeszcze wyłowić spośród innych, zidentyfikować i nazwać, bo mocno zgeometryzowane symbole bardziej przypominają ludziom Zachodu plan średniowiecznej katedry niż drzewo czy kwiat. Aby ułatwić zwiedzającym zadanie, muzeum przygotowało dla wszystkich "książeczki-dekodery" umożliwiające "czytanie dywanów". Większość eksponatów, pokazanych na wystawie w ciekawie zaaranżowanej przestrzeni, pochodzi z kolekcji Muzeum Etnograficznego w Krakowie. To m.in. amulety, biżuteria, ubiory, tkaniny i przedmioty codziennego użytku z Azji i Afryki Północnej. Wystawę od strony koncepcyjnej przygotował interdyscyplinarny zespół w składzie: Eleonora Tenerowicz, Jacek Kukuczka, Anna Mokrzycka i Małgorzata Szczurek. Wystawa otwarta będzie do 26 września 2010 roku.