Na stronach internetowych Ministerstwa Infrastruktury pojawiła się lista rankingowa projektów przebudowy dróg krajowych spoza sieci międzynarodowych szlaków. Z gry wypadło rondo Ofiar Katynia i ul. Igołomska. Na liście podstawowej znalazło się 11 inwestycji, w tym przebudowa ul. Królowej Jadwigi w Nowym Sączu (choć wniosek trzeba uzupełnić). Na liście rezerwowej jest kolejnych 11 inwestycji, m.in. przebudowa drogi krajowej nr 29 w Krośnie. Dwie krakowskie inwestycje znalazły się w grupie 12 projektów niezakwalifikowanych z powodu zbyt małej liczby uzyskanych punktów. Listę podstawową zamykał projekt oceniony na 36 pkt., listę rezerwową - na 28 pkt. Przebudowa ul. Igołomskiej została oceniona na 24 pkt., rozbudowa ronda Ofiar Katynia - tylko na 20 pkt. - Jesteśmy niemile zaskoczeni - powiedziała nam Joanna Niedziałkowska, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Wygrywają te projekty, które są już gotowe do realizacji. Te obciążone większym "ryzykiem" są na dalszych pozycjach. W naszym przypadku, ze względu na liczne odwołania, procedury przeciągały się. Według pierwotnych przymiarek całkowicie nowe rondo Ofiar Katynia (trzypoziomowe) miało być gotowe już w ubiegłym roku. Dotację na budowę ronda, z unijnych funduszy Sektorowego Programu Operacyjnego Transport, przewidywano niemałą - w 2006 roku przyznano bowiem naszemu miastu ponad 82 mln zł, przy szacowanych wówczas kosztach przedsięwzięcia na poziomie około 110 mln. W 2006 roku jednak wszystko stanęło. Gdy wszystko było już prawie gotowe, nastąpiła zmiana w przepisach dotyczących ochrony środowiska. Wniosek o lokalizację drogi musiał rozpatrzyć wojewoda, ale do jego decyzji w tej sprawie konieczna była jeszcze tzw. decyzja środowiskowa (oddziaływanie inwestycji na środowisko), a tę wojewoda musiał oprzeć na opinii Ministerstwa Środowiska. A opinii od wielu miesięcy nie było. Z kolei później czekano na rozpatrzenie protestów w sprawie wydanej już decyzji środowiskowej. Decyzja środowiskowa została wydana w maju 2007 r. (po prawie 2 latach od złożenia wniosku); cztery protesty trafiły do ministerstwa w listopadzie. W lutym ubiegłego roku dotarła do Krakowa decyzja ministra środowiska, który rozpatrzył w końcu odwołania od decyzji środowiskowej i wszystkie protesty odrzucił. Po tej, ostatecznej decyzji ministerstwa, konieczne było uzyskanie decyzji ULD (Ustalenie Lokalizacji Drogi), a do złożenia wniosku w tej sprawie potrzebne były podziały działek, które wejdą w teren objęty przebudową. W sierpniu ub. roku złożony został wniosek do Urzędu Wojewódzkiego, gdyż chodzi o ciąg dróg krajowych, W styczniu wojewoda wydał decyzję lokalizacyjną dla przebudowy ronda. Koszt przebudowy ronda szacowany jest na około 160 mln zł, ale połowę kwoty miasto chciało pozyskać jako dotację. - Nadal chcemy; jeśli okaże się, że pieniędzy z tego źródła nie uda się jednak pozyskać - będziemy szukali innych możliwości. Obie inwestycje są bardzo ważne dla Krakowa - dodaje dyr. Niedziałkowska. GEG, J.ŚW