W rolę Nastazji Filipownej wcieli się Urszula Grabowska-Ochalik, Myszkina odtworzy Wojciech Leonowicz, a Rogożyna Dariusz Starczewski. - "Idiota" Dostojewskiego nigdy się nie zestarzeje - mówił dziennikarzom w środę reżyser. Podkreślił, że utwór rosyjskiego pisarza opowiada o postawach moralnych, które - przedstawione za pomocą odpowiedniego klucza - nie tracą na wartości. - Szukaliśmy klucza współczesnego, ale nie takiego, aby ubrać bohaterów w dżinsy. Chcieliśmy pokazać, jak ludzie odnajdują się w sytuacjach, w których muszą dokonywać wyborów mniej lub bardziej szlachetnych - wyjaśnił reżyser. Dodał, że sztuka ma skłaniać widza do refleksji, czy w dzisiejszych czasach jest szansa, by być uczciwym człowiekiem i czy trudne wybory mogą przynosić dobro zamiast skomplikowanych, bolesnych wydarzeń. Scenografia, autorstwa Janusza Mazurczaka, będzie skromna i realistyczna, inna niż XIX-wieczny salon w powieści Dostojewskiego. Na scenie znajdzie się m.in. kanapa, stół zastawiony alkoholem. Dzięki takiej dekoracji widzowie skupią się przede wszystkim na grze aktorów. Reżyser zapowiedział, że publiczność zobaczy najistotniejsze fragmenty powieści Dostojewskiego, ale - jak podkreślił - spektakl nie jest ilustracją książki. - Badamy postawę Myszkina. Nie zmieniamy idei Dostojewskiego. Utwór pozostaje próbą opowieści o doskonałym człowieku oraz jego walce z namiętnościami i pokusami normalnego życia - skomentował reżyser. Norbert Rakowski w 2000 roku ukończył Akademię Teatralną w Warszawie. W tym samym roku debiutował - jako reżyser i dramatopisarz - sztuką "Nagle". Wystawił ją warszawski Teatr Studio. W swojej pracy Rakowski skupia się przede wszystkim na dramaturgii współczesnej. Zrealizował m.in. "Uroczystość" Mogensa Rukova i Thomasa Vinterberga w Teatrze im. W. Horzycy w Toruniu, "Bliżej" Patryka Marbera w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, "Plotkę" Francisa Vebera w Teatrze Powszechnym w Łodzi, która zdobyła nagrodę łódzkich dziennikarzy - Złotą Maskę, "Mord" Hanocha Levina w łódzkim Teatrze Nowym. Przez lata był aktorem warszawskiego Teatru Współczesnego.