W ramach części Trance - Adran Utley z "Portishead" i Will Gregory z "Goldfrapp" zaprezentują poruszającą muzykę do niemego filmu "Męczeństwo Joanny d'Arc", a w części Debuts - muzycy z Bazylei tworzący formację "La Morra" przedstawią, przygotowany specjalnie na Festiwal, program "Lacrime di Leo" - sekretna muzyka papieża Leona X. 8. już edycja Festiwalu rozpoczyna się 18 kwietnia. "Każdy festiwal, nawet ten do którego formuły zdążyliśmy się przywiązać i ją polubić, wymaga co jakiś czas liftingu. Pozwala to na uniknięcie rutyny. Jednocześnie powoduje dreszcz emocji związanych z nowymi wyzwaniami i odkryciami, a także z nową publicznością, na którą się otwieramy i na której bardzo nam zależy. Dlatego też Misteria Paschalia przechodzą transformację. Od tego roku festiwal będzie realizowany w trzech odsłonach: Mainstream, Debuts i Trance" - tłumaczy Filip Berkowicz, Dyrektor Artystyczny Festiwalu. Mainstream to główny nurt festiwalu, związany z prezentacją mistrzów wykonawstwa historycznego. "Od tej edycji, rokrocznie, w Krakowie prezentowanych będzie siedem projektów przygotowanych specjalnie dla nas przez dyrygentów i zespoły mające statut "światowych gwiazd" - opowiada Filip Berkowicz. W tym roku obok, znanych już misteryjnej publiczności, artystów takich jak: Marc Minkowski (Les Musiciens du Louvre-Grenoble), Fabio Biondi (Europa Galante), Ottavio Dantone (Accademia Bizantina), Jordi Savall (Hesperion XXI, La Capella Reial de Catalunya) i Christina Pluhar (L'Arpeggiata), po raz pierwszy na festiwalu pojawi się Emmanuelle Haim ze swoim fenomenalnym zespołem Le Concert d'Astrée oraz Christophe Rousset ze zjawiskową formacją Les Talens Lyriques. - Misteria Paschalia były dotychczas wyłącznie "gwiazdorskim" festiwalem. Na scenie gościli bowiem tylko wybitni artyści o ugruntowanej pozycji na świecie. Nie można jednak nie zauważać nowych formacji i zjawisk, kreowanych przez ludzi niezwiązanych na co dzień z dużymi koncernami płytowymi i potężnym PR-em. Dlatego też Misteria Paschalia, tworząc program Debuts, otwierają się na młode zespoły - wschodzące gwiazdy wykonawstwa historycznego - zapowiada Filip Berkowicz. I dodaje: "Być może obecność na krakowskim festiwalu, pojawienie się w towarzystwie utytułowanych mistrzów, pomoże im w karierze? Jako pierwszych zaprosiliśmy muzyków z Bazylei tworzących formację "La Morra". Artyści przedstawią przygotowany specjalnie na festiwal program "Lacrime di Leo" - sekretna muzyka papieża Leona X". Koncert odbędzie się w kaplicy św. Kingi w Kopalni Soli w Wieliczce o godz. 17.00. Spektakularną inauguracją nowej odsłony festiwalu - Trance - będzie koncert, zaplanowany w Wielką Sobotę w Operze Krakowskiej o godz. 20.00. Adran Utley z "Portishead" i Will Gregory z "Goldfrapp" połączyli po raz kolejny siły i napisali poruszającą muzykę do niemego filmu Męczeństwo Joanny d'Arc z 1928 roku, który znalazł się na tzw. "liście watykańskiej" - indeksie obrazów o szczególnych wartościach religijnych. Artyści przyjeżdżają do Krakowa, wraz z zespołem muzyków pod batutą Charlesa Hazlewooda. - Trance będzie miejscem, w którym muzycy rozrywkowi sięgać będą po tematykę pasyjną, tradycyjne formy i dawne instrumentarium. Pomysł już się spodobał. Rozmowy o kolejnych edycjach trwają. Czy przyjedzie Sting z elżbietańskimi pieśniami Dowlanda? Nie. Będzie znacznie lepiej - mówi Filip Berkowicz. Bilety na koncerty Manistream - w cenie od 60 do 200 zł - można nabywać za pośrednictwem strony internetowej, a w najbliższy wtorek 8 lutego trafią do sprzedaży w trzech punktach sieci informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2) oraz w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego przy ul. Powiśle 11. Bilety na koncerty Trance (w cenie 150 zł i 200 zł) oraz Debiuts (w cenie 60 zł) będą dostępne od 8 lutego na stronie internetowej. Do sprzedaży w punktach InfoKraków trafią, wraz z karnetami na festiwal, jeszcze w lutym. Dodatkowe informacje o programie festiwalu, artystach i biletach są dostępne na stronie festiwalu. Misteria Paschalia to jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Jego formuła opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uznanych mistrzów i najznamienitszych interpretatorów muzyki dawnej. W czasie festiwalu krakowskie sale koncertowe, unikatowe wnętrza sakralne oraz kaplica św. Kingi w Wieliczce rozbrzmiewają najpiękniejszymi arcydziełami tego okresu. Festiwal cieszy się uznaniem krytyków i niesłabnącym zainteresowaniem melomanów. Trzykrotnie zwyciężał w rankingu wydarzeń kulturalnych opracowywanych przez tygodnik "Polityka", a "Rzeczpospolita" uznała go za jedno z najważniejszych wydarzeń 2008 i 2009 roku. Ponadto festiwal dwukrotnie reprezentował Polskę na targach Midem w Cannes. Dyrektorem artystycznym jest Filip Berkowicz. Wiadomość pochodzi z oficjalnej strony miasta Kraków.