Jak poinformowała rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg krajowych i Autostrad (GDDKiA) Magdalena Chacaga, hiszpańska firma przedstawiła najkorzystniejszą ofertę, która opiewa na blisko 543 mln zł. Zaproponowana cena jest o połowę niższa niż założono w kosztorysie inwestorskim, który zakładał koszt na poziomie 1,148 mld zł brutto. Hiszpańska firma Dragados w konsorcjum z Polimeksem-Mostostalem ukończyła niedawno budowę pierwszego odcinka autostrady A4 od Krakowa do Szarowa. Wykonawca dysponuje więc na miejscu znacznymi mocami wykonawczymi. Według zapowiedzi drogowców, budowa autostrady A4 pomiędzy węzłami Wierzchosławice i Krzyż k. Tarnowa będzie trwała dwa lata od momentu wydania placu budowy. Potem nastąpią procedury odbiorów, więc dla kierowców odcinek powinien zostać udostępniony w pierwszej połowie 2012 roku. W grudniu krakowski oddział GDDKiA podpisał umowę z wykonawcą pierwszego odcinka autostrady pomiędzy Szarwowem i Tarnowem. 23-kilometrową trasę pomiędzy Szarowem i Brzeskiem zbuduje polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS oraz Metrostav AS za blisko 780 mln zł brutto. Rozstrzygnięte zostały też przetarg na środkowy odcinek autostrady A4 pomiędzy węzłem Szarów i węzłem Krzyż koło Tarnowa: Brzesko - Wierzchosławice (20,8 km). Wynik postępowania przetargowego został jednak oprotestowany przez innych oferentów. Protesty te zostały oddalone, ale wykonawcy mogą skorzystać z dalszej procedury i złożyć odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Zamówień Publicznych. Na pewno opóźni to podpisanie umowy z wykonawcą tego odcinka. Budowa niemal 57-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem będzie dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności. Zgodnie z kosztorysem inwestorskim, na budowę trzech odcinków pomiędzy Szarowem a Tarnowem GDDKiA planowała wydać ponad 4 mld zł brutto, ale wybrane oferty są tańsze niż oczekiwał inwestor i opiewają w sumie na 1,945 mld zł brutto. Autostrada projektowana jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych. utostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km. Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Dalsza część do wschodniej granicy w Korczowej ma być gotowa do 2012 roku.