Nowe zasady zaczną prawdopodobnie obowiązywać już od przyszłego roku. Pomysł wspólnej komunikacji aglomeracyjnej pojawił się już w ubiegłym roku. W czerwcu 2006 roku Rada Miasta Krakowa zadeklarowała wolę przystąpienia do współpracy z miastami i gminami funkcjonalnie powiązanymi z Krakowem w celu utworzenia zintegrowanego, ujednoliconego lokalnego transportu zbiorowego. Od marca tego roku, z inicjatywy Zastępcy Prezydenta Krakowa Wiesława Starowicza, trwały prace nad tekstem wspólnego porozumienia z wójtami i burmistrzami podkrakowskich gmin. "Dzisiaj kończymy I etap prac nad budową w pełni zintegrowanego systemu komunikacji w aglomeracji krakowskiej", zaznaczył Prezydent Jacek Majchrowski podczas uroczystości parafowania porozumienia. Zapisy parafowanego dzisiaj (25 października) międzygminnego porozumienia znacznie upraszczają korzystanie z komunikacji publicznej w Krakowie i 13 gminach ościennych. Wprowadzony będzie wspólny miesięczny bilet aglomeracyjny. Do Zielonek czy do Czernichowa będzie można pojechać także na bilecie godzinnym. Ujednolicony zostanie system taryfowy. Do tej pory atrakcyjna finansowo taryfikacja miejska obowiązywała jedynie na terenie Krakowa. Poszczególne gminy miały odrębne ustalenia taryfowe, odrębny system ulg dla osób starszych, uczniów czy niepełnosprawnych. Teraz taryfy zostaną ujednolicone. Z korzystnych ulg miejskich będą mogli korzystać także mieszkańcy podkrakowskich gmin. Jeśli Rady Miast i Gmin sygnatariuszy porozumienia podejmą jeszcze w tym roku stosowne uchwały w tej sprawie, nowe zasady podróżowania po aglomeracji krakowskiej zaczną obowiązywać od przyszłego roku. Parafowane porozumienie jest I etapem prac nad wspólną komunikacją publiczną w aglomeracji krakowskiej. By stworzyć faktyczną konkurencję dla samochodów osobowych, do tworzonego obecnie systemu planuje się włączyć także przejazdy koleją regionalną i prywatnymi busami. Rozmowy nad poszerzeniem systemu.