Rozwiązaniem mogą być parkingi park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową), ale od wielu lat miasto tylko je planowało. Na szczęście pierwszy tego typu parking powstanie w końcu w 2012 roku wraz z pętlą tramwajową na Ruczaju. - Takie parkingi miały być budowane już dawno. Były w planie ogólnym z 1993 roku - wspomina prof. Andrzej Rudnicki z Politechniki Krakowskiej. - Być może wtedy na planach się skończyło, bowiem można było jeszcze dojechać do centrum samochodem. Obecnie coraz częściej trzeba stać w korkach - dodaje. Będzie około 180 miejsc - Najlepszym rozwiązaniem w strefie śródmiejskiej jest więc korzystanie z komunikacji zbiorowej. Natomiast dużo trudniej ją zorganizować w obszarach podmiejskich i tam samochód ma przewagę. Powinna być jednak możliwość jego pozostawienia przed strefą natężonego ruchu i przesiadania się do tramwajów czy autobusów. Takie rozwiązanie stosuje się na całym świecie - podsumowuje prof. Rudnicki. Parking P&R na Ruczaju ma mieć ok. 180 miejsc. Na razie nie wiadomo, gdzie rozpocznie się budowa kolejnych. - Na Ruczaju powstanie pierwszy tego typu parking w Krakowie. Po jego oddaniu do użytku będziemy mogli przetestować, jak taka inwestycja sprawdzi się w naszym mieście - mówi Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Pół roku temu mówiąc o potencjalnych miejscach dla P&R wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel wymieniał: Mały Płaszów, Krowodrzę Górkę, Kurdwanów, Wzgórza Krzesławickie i Borek Fałęcki. Dwa P&R mają powstać na Euro 2012 w Wieliczce przy stacjach kolejowych Wieliczka i Wieliczka Rynek. W sumie ma być na nich miejsce na ok. 600 samochodów. Przedstawiono 30 lokalizacji W Programie Obsługi Parkingowej dla Krakowa, który przygotowała pracownia "Altrans", przedstawiono 30 lokalizacji dla P&R (na łączną liczbę 10 700 samochodów osobowych), które miałby powstać przy pętlach komunikacji zbiorowej i dworcach kolejowych. Oprócz Ruczaju wskazuje się więc takie rejony, jak: ul. Balicka, Armii Krajowej, rondo Ofiar Katynia, Krowodrza Górka - pętla tramwajowa, Krowodrza Górka, Krowodrza Górka "Clepardia", Górka Narodowa, al. 29 Listopada, Strzelców, Kocmyrzowska, Czyżyny/Bieńczycka, Pleszów, Jana Pawła II/Hutnik, Wieczysta, Centrum Handlowe M1, Golikówka, Rybitwy, Powstańców Wielkopolskich, Wielicka "Kabel", Kamieńskiego/Malborska, Wielicka/Prosta, Wielicka CH Tesco, Nad Serafą, Kliny, Borek Fałęcki, CH Zakopianka, CH Bonarka, Łagiewniki, Księcia Józefa. W Warszawie się sprawdza O tym, że system P&R powinno się rozwijać przekonują w Warszawie. Tam obecnie funkcjonuje osiem takich parkingów w sumie na ok. 2,6 tys. pojazdów. W tym roku dojdą dwa, a w planach jest budowa kolejnych. Powstają przy stacjach metra i kolejowych. - Frekwencja na nich jest coraz większa. W niektórych przypadkach jest więcej chętnych niż miejsc - przyznaje Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Dodaje, że z P&R w stolicy można korzystać w godz. 4.30 - 2.30. Przy wyjeździe trzeba okazać skasowany co najmniej całodobowy bilet za 9 zł na komunikację miejską. Jeżeli ktoś nie ma biletu płaci 100 zł. W Krakowie nie ustalono na razie, jakie będą zasady korzystania z P&R na Ruczaju. (TYM) piotr.tymczak@dziennik.krakow.pl Czytaj więcej w "Dzienniku Polskim": Wreszcie stała się jasność Nie ma zgody na podwyżki Razem ujarzmią ścieki