Porozumienie w sprawie innowacyjnego projektu podpisali w poniedziałek szefowie szpitala, Akademii Górniczo-Hutniczej i spółki ArcelorMittal Poland S.A. Jak twierdzą organizatorzy, jest to pierwszy w Polsce i prawdopodobnie jeden z pierwszych w Europie projektów nauczania małych pacjentów przez internet. Projekt zostanie wdrożony w ramach w ramach zainicjowanej i rozwijanej przez Centrum e- Learningu AGH-Wirtualnej Akademii Umiejętności". Akademia Górniczo-Hutnicza zaoferowała dostęp do platformy e- Learningowej Moodle oraz wsparcie merytoryczne, czyli przeszkolenie nauczycieli, a także zakup 10 laptopów. Nauczyciele ze szkoły przyszpitalnej przygotowali scenariusze zajęć i materiały dydaktyczne z zakresu fizyki, historii i geografii Małopolski, które będą z uczniami realizowane jako zajęcia pozalekcyjne. Natomiast firma ArcelorMittal zakupiła 10 laptopów, routery oraz wielofunkcyjne urządzenie do drukowania, kopiowania i skanowania. Jak poinformowano podczas konferencji prasowej, wdrażany projekt jest niepowtarzalny nie tylko ze względu na fakt, iż obejmuje dzieci przebywające w szpitalu, ale także z uwagi na wiek uczniów - z e-learningu korzysta bowiem głównie młodzież szkół średnich i wyższych. Tymczasem "Wirtualna Akademia Umiejętności" wdrażana w szpitalu jest przystosowana również do poziomu kształcenia szkoły podstawowej i gimnazjalnej. Zajęcia z nauczycielami będą odbywać się symultanicznie (czyli o tej samej porze w sieci zalogują się uczniowie i będą uczestniczyć w lekcji, koordynowanej przez nauczyciela) lub indywidualnie (nauczyciel korzystając z konkretnych narzędzi i programów prowadzi lekcję z jednym dzieckiem). Możliwe jest również samodzielne korzystanie z przygotowanych kursów. Na początek przygotowano cztery kursy dotyczące edukacji regionalnej ("Moja mała ojczyzna"), astronomii ("Wyruszamy w Kosmos"), wielkich uczonych oraz grafiki komputerowej. Z czasem oferta zostanie poszerzona o inne obszary tematyczne. Jak powiedziała dyrektor działającego w szpitalu Zespołu Szkół Specjalnych nr 3 Anna Wesołowska, projekt ma znaczenie nie tylko edukacyjne, ale i psychologiczne - ma służyć integracji ciężko chorych dzieci z ich środowiskiem szkolnym i rodzinnym. - Nasz szpital to prawdopodobnie największy szpital pediatryczny w Polsce, posiadający wszystkie specjalizacje medyczne, łącznie z transplantologią i kompleksowym leczeniem nowotworów. To miejsce, do którego trafiają najciężej chore dzieci z Małopolski i całego kraju. To jest dla nich szpital ostatniej szansy, ponieważ stąd ich nie możemy już nigdzie odesłać. Dlatego staramy się im pomóc - powiedział dyrektor szpitala Maciej Kowalczyk, podkreślając znaczenie e-learningu dla dzieci ciężko chorych. W Prokocimiu rocznie przeprowadzanych jest ponad 30 tys. hospitalizacji, 6 tys. zabiegów chirurgicznych i blisko 150 porad ambulatoryjnych. Do przyszpitalnej szkoły trafia rocznie 400 uczniów, z czego w zakresie szkoły podstawowej uczy się 170 pacjentów, w gimnazjum - 75 pacjentów. Szkoła posiada także oddział przedszkolny.