Nowy parking pomieści 147 samochodów i 36 autokarów. Powstał kilkaset metrów od historycznych miejsc, zwłaszcza bramy głównej byłego obozu. Dotychczasowy, położony w bezpośredniej bliskości zabytku, szkodził mu. Drogą przy bramie przejeżdżały dziesiątki ciężkich autokarów dziennie. To powodowało pęknięcia. Brama główna w byłym Auschwitz II - Birkenau dla wielu osób jest symbolem całego obozu i zagłady. Pierwszy etap budowy parkingu kosztował 4 miliony złotych. Pieniądze na inwestycję zostały w większości zagwarantowane w trzecim etapie Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Gmina z własnych funduszy przeznaczyła na ten cel 550 tysięcy złotych. W drugim etapie powstanie zaplecze dla obsługi turystów, a także nowa droga, która odciąży szosę biegnącą tuż przy byłym obozie. Prace mają być finansowane z funduszy przeznaczonych na realizację czwartego etapu OSPR, który będzie obowiązywał w latach 2012-2015. Samorząd w najbliższym czasie wystąpi do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o wydanie zgody na użytkowanie. Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy został przyjęty w 1996 roku po konflikcie wokół centrum handlowego nieopodal murów byłego KL Auschwitz, które budowała spółka Maja z Oświęcimia. Rada Ministrów przyjęła później drugą część dokumentu na lata 2003-2006, a także trzecią - 2007-2011. We wtorek rząd przyjął uchwałę o przeznaczeniu 34 milionów złotych na czwarty etap Programu, który będzie realizowany w latach 2012-2015. Program, skierowany do samorządów rejonu Oświęcimia, zakłada uporządkowanie i zagospodarowanie strefy ochronnej wokół Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz modernizację układu komunikacyjnego w Oświęcimiu. Oprócz dróg - dzięki finansowemu wsparciu Programu - powstała m.in. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. rtm. Pileckiego w zaadaptowanych w tym celu zabytkowych budynkach zlokalizowanych nieopodal byłego obozu Auschwitz I.