- Ten dworzec jest jednym z elementów morza inwestycji, które się w Polsce od kilku lat dzieją. To jest widoma oznaka tego, jak nasz kraj się zmienia - powiedziała podczas piątkowej uroczystości otwarcia obiektu wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska. Jak przypomniała, w latach 2012-2014 na budowy i modernizacje dworców kolejowych w całym kraju zostanie wydane blisko 1 mld zł z funduszy krajowych i unijnych. Zapowiedziała, że jeszcze w tym roku otwartych zostanie 18 nowych lub zrewitalizowanych obiektów tego typu. - To jest ogromna masa infrastruktury, której Polska potrzebowała, którą przez ostatnich 10 lat uzupełniamy - dodała. Prezes PKP SA Jakub Karnowski poinformował, że krakowski dworzec jest jednym z największych i najnowocześniejszym tego typu obiektów w Polsce. Jest też jedynym, zlokalizowanym całkowicie pod ziemią, bezpośrednio pod peronami kolejowymi. Nowy dworzec w Krakowie integruje kolej lokalną Nowy dworzec w Krakowie integruje kolej lokalną, dalekobieżną, dworzec autobusowy i komunikację miejską. Całkowita powierzchnia obiektu wynosi ponad 12,6 tys. metrów kwadratowych. Pasażerowie mają do dyspozycji m.in. trzy poczekalnie, 28 kas biletowych, punkty informacyjne, skrytki bagażowe oraz 50 punktów komercyjnych: sklepów, restauracji i kawiarni. Kompleks składa się łącznie z czterech poziomów - dwóch nad i dwóch pod ziemią. Pasażerowie będą mogli korzystać z 25 wyjść na pięć peronów, w tym 10 wind i 15 ciągów schodów ruchomych. Obiekt jest w pełni przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych - oprócz wind i ruchomych schodów, na terenie dworca znajdują się oznakowania dla osób niewidomych. Nowy dworzec został zintegrowany z przystankami podziemnego tramwaju oraz dworcem autobusowym, z którego odjeżdżają autobusy komunikacji miejskiej i dalekobieżnej. Po remoncie linii kolejowej specjalne pociągi będą go łączyć z lotniskiem Kraków Airport. Dwumetrowy, żeliwny globus Centralnym punktem oraz wizytówką dworca jest powstały w 1996 roku, dwumetrowy, żeliwny globus, który pierwotnie stał na poziomie peronów. Inwestycja o wartości prawie 134 mln zł jest finansowana ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej. Jest to jeden z trzech, obok Wrocławia i Gdyni, projektów tego typu, finansowanych ze środków unijnych. Inwestycję, która pierwotnie miała zostać zakończona na EURO 2012, realizowało od listopada 2010 roku Katowickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego Budus SA. W 2012 r. zeszło ono z placu budowy z powodu postawienia w stan upadłości likwidacyjnej. Przedsięwzięcie dokończyła firma PORR (Polska). "Zawsze ważne jest pierwsze wrażenie" Prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski podkreślił, że otwarcie nowego Dworca Głównego jest ostatnim i najważniejszym elementem przedsięwzięcia inwestycyjnego Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego, które było realizowane od ponad 40 lat. Wcześniej w ramach kompleksu powstały m.in. podziemny odcinek szybkiego tramwaju pod dworcem oraz Regionalny Dworzec Autobusowy. - Całe to centrum przesiadkowe (...) położone jest kilkaset metrów od Rynku Głównego - zauważył Majchrowski. - Zawsze ważne jest pierwsze wrażenie, kiedy ktoś przyjeżdża do nowego miejsca. To pierwsze wrażenie dla kogoś, kto przyjedzie pociągiem do Krakowa będzie wspaniałe - dodał prezydent miasta.