Powyższe zmiany reguluje uchwała Rady Miasta Krakowa z 4 lipca br. uchylająca maksymalne, urzędowe opłaty oraz jedną strefę taryfową dla przewozów taksówkami osobowymi na terenie Krakowa. Pomimo dowolności w ustalaniu cen za przejazd taksówką, przedstawiciele sieci taksówkarskich będą zobowiązani do umieszczania cen za przejazd na pojazdach. W taksometrze powinien znajdować się także wcześniej ustalony cennik. Od nowego roku pasażerowie będą musieli nie tylko sprawdzić cennik za przejazd, ale także zapytać czy nie zmieni się w czasie jazdy strefa taryfowa. Urząd Miasta Krakowa wyda także ulotki (w języku angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim) dla obcokrajowców, w których znajdą się informacje o zmianach. Ulotki znajdą się m.in. w krakowskich hotelach, hostelach, Sieciach Informacji Miejskiej oraz w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Balicach. Przedstawiciele Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa podają kilka wskazówek w początkowym okresie obowiązywania nowych zasad za przejazd taxi: 1. przy wyborze taksówki pasażer powinien kierować się własnymi preferencjami i dobrymi ocenami dla pewnych grup przewoźników, pytać o referencje znajomych, przyjaciół, ewentualnie zamawiać usługę w konkretnej sieci albo u konkretnego taksówkarza; 2. zwrócić uwagę na podstawowe opłaty określone w cenniku, jak opłata początkowa i opłata wg taryfy 1, które mają istotny wpływ na ogólną należność przejazdu; wskazane jest dopytać o orientacyjną, przewidywaną należność, a w przypadku uznania jej za wygórowaną - uzgodnić (negocjować) z przewoźnikiem warunki przejazdu pod kątem zastosowania opłat taryfowych (granic stref taryfowych i ich ilości); 3. przed rozpoczęciem kursu sprawdzić widoczność taksometru, tuż po rozpoczęciu - czy został on włączony i jednocześnie zweryfikować opłatę początkową oraz zwrócić uwagę na czytelność okienka wskazującego numer taryfy (może być celowo zasłonięty, zaklejony - pasażer winien wykazać się dociekliwością, w celu ustalenia jaka taryfa jest włączona i dlaczego jest dla niego niewidoczna), 4.po wykonaniu przejazdu zażądać od kierowcy taksówki paragon fiskalny, który zawiera szereg istotnych informacji, m. in. oznaczenie przedsiębiorcy, numer boczny taksówki, zastosowane opłaty taryfowe, czas przejazdu, ilość przebytych kilometrów lub rachunek z określoną w nim trasą przejazdu i czasem jego trwania; jeżeli nie zostanie wydany jeden z tych dokumentów, wówczas należy powiadomić i wezwać Straż Miejską lub Policję; 5. posiadanie paragonu lub dokładnie wypisanego rachunku - w przypadku złożenia skargi - pozwala na ustalenie stanu faktycznego; brak jednego z tych dokumentów nie wyklucza złożenie skargi do Urzędu Miasta Krakowa, jednak znacznie ogranicza możliwości udowodnienia taksówkarzowi nieprawidłowości. Skargi, wnioski i uwagi o świadczonych usługach należy kierować do Urzędu Miasta Krakowa Wydział Ewidencji Pojazdów i Kierowców, 31-549 Kraków, al. Powstania Warszawskiego 10, tel. (0-12) 616-91-61 lub (0-12) 616-91-60. W związku z wyżej wymienionymi zmianami, obecnie trwają prace nad projektem zmiany uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie dodatkowych oznaczeń taksówek osobowych. Projekt przewiduje m.in. obowiązkowe wyposażenie taksówki w "Identyfikator kierowcy taksówki osobowej", zawierający fotografię kierowcy, jego imię i nazwisko, numer udzielonej przedsiębiorcy licencji i numer boczny taksówki. Dodajmy; po dwóch latach limitowania udzielanych licencji, w przyszłym roku może być dodatkowo wydanych 600 licencji. Do końca czerwca br. po krakowskich ulicach jeździło 3.458 taksówek na 3.508 udzielonych licencji (różnica wynika z faktu, że na jeden pojazd zostały udzielone dwie lub więcej licencje, każda dla innego przedsiębiorcy).(MW) Oświadczenie W związku z ostatnimi doniesieniami prasowymi na temat koncepcji budowy w Krakowie Centrum Kultury Islamu AL-FAN oświadczam: Miasto Kraków nie jest inicjatorem i nie patronuje koncepcji budowy w Krakowie Centrum Kultury Islamu AL-FAN. Nikt z pomysłodawców, o których donosi prasa - czy to podmiot prawny czy też osoba fizyczna - nie występował do Miasta w sprawie lokalizacji tego rodzaju obiektu na działce gminnej w rejonie placu Na Stawach. Ponadto nikt nie zwracał się do Miasta z prośbą o konsultacje w sprawie koncepcji architektonicznej, ani założeń funkcjonalnych obiektów Centrum. Przypominam, że wszelkie inwestycje kubaturowe na terenie Krakowa muszą posiadać odpowiednie zezwolenia i pozytywne opinie wydane przez uprawnione organy samorządu gminnego, a przede wszystkim nie mogą być realizowane bez zgody właściciela terenu. Obecnie w żadnym z podległych mi wydziałów czy jednostek miejskich nie toczy się jakiekolwiek postępowanie w powyższej sprawie.