W czasie lekcji krzyczą, biegają po sali, potrafią uderzyć kolegę albo nauczycielkę. Dzieci z zaburzeniami zachowania stają się coraz liczniejszą grupą uczniów. - Przedwczesny poród oraz leki stosowane przez matkę na podtrzymanie ciąży mogą doprowadzić do takich zmian w mózgu, które powodują, że dzieci mają problemy z koncentracją, agresją, okazywaniem emocji i funkcjonowaniem w grupie - mówi Ewa Broniec, psycholog prowadząca "Szkołę dla Rodziców". Czasami dzieci agresywne wprowadzają tak ogromny chaos, że nie da się prowadzić lekcji. Wtedy wprowadza się dla nich nauczanie indywidualne, np. na okres pół roku. - To nie jest jednak dobre rozwiązanie na dłuższą metę. Potrzebne są takie metody, które nauczą te dzieci pracy w grupie - mówi Ewa Broniec. Nauczyciele z czterech krakowskich placówek (Zespoły Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych nr 1, 3, 4, 6) opracowali innowacyjny program nauczania uczniów z zaburzeniami zachowania, który zakłada położenie dużego nacisku na współdziałanie w grupie. Dla dzieci trudnych organizowane będą zajęcia nie tylko w szkole, ale także w terenie: przewiduje się grę terenową, zajęcia rekreacyjno-sportowe, basen, wyjazd na ferie oraz na letni obóz terapeutyczny. W czasie zajęć terapeutycznych wykorzystywane będą najnowsze metody takie jak np. biofeedback, czyli uczenie się wyciszania i koncentracji za pomocą specjalnego urządzenia, które pokazuje natężenie fal elektromagnetycznych mózgu. Do tej pory była to metoda tak kosztowna, że dostępna tylko dla nielicznych. - Urządzenia do biofeedbacku są w niektórych poradniach, ale jest ich za mało. Trzeba czekać w kolejce po kilka miesięcy - mówi Ewa Broniec. Dzięki nowemu programowi taka metoda stałaby się powszechniejsza, dostępna dla dzieci z zaburzeniami w zachowaniu w czterech szkołach, w których będzie realizowana, czyli Zespołach Szkół Ogólnokształcących Integracyjnych: przy ul. Kijowskiej, Żabiej, na os. Na Stoku i przy ul. Strąkowej. W ramach programu stosowana ma być także socjoterapia, choreoterapia, arteterapia, czyli leczenie przez sztukę oraz biblioterapia oparta na wykorzystaniu terapeutycznych wartości literatury. - Nowatorskość tego programu polega na tym, że wprowadza wiele najnowszych metod pracy z dziećmi, które nie były u nas prowadzone, ponieważ nie było na to pieniędzy - mówi Barbara Pałetko, pedagog z ZSOI na os. Na Stoku. W pracę z dziećmi z zaburzeniami zachowania włączeni zostaną także rodzice. Dla nich prowadzone będą zajęcia w ramach "Szkoły dla Rodziców" w formie warsztatów, treningów asertywności, które mają wykształcić umiejętności pracy z własnymi dziećmi. Realizacja programu przez trzy lata będzie kosztowała prawie 2 mln zł. Objęte będą nim dzieci z zaburzeniami zachowania, agresywne, nieprzystosowane społecznie, z ADHD, które są zakwalifikowane do kształcenia specjalnego na podstawie orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznych. - Program ma być w całości finansowany z funduszy unijnych. Na razie jeszcze nie mamy podpisanej umowy na realizację projektu. Czekamy na odpowiedź Ministerstwa Edukacji i jeśli będzie zgoda - wprowadzimy program jeszcze w tym roku - mówi Jan Żądło, dyrektor Wydziału Edukacji UM. (AM) amaj@dziennik.krakow.pl