Pierwsze prace obejmują wycinkę drzew pod budowę mostu i wiaduktu. Celem inwestycji jest poprawa komunikacji przez obejście Dobczyc w ciągu drogi wojewódzkiej nr 964 Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Wiśniowa do drogi Nowy Sącz, Limanowa, Mszana Dolna, oraz dalej w kierunku Rabki, Nowego Targu i Zakopanego. Droga ta staje się coraz istotniejszą trasą komunikacyjną Krakowa z gminami południowymi województwa, w tym ważną alternatywą dla "zakopianki". Oddanie węzła wielickiego spowodowało, że trasa ta stała się intensywniej wykorzystywana przez ruch tranzytowy. Kolejnym celem jest skomunikowanie Strefy Przemysłowej w Dobczycach z ciągiem dróg Łapczyca, Myślenice (komunikacja w stronę Tarnowa, Rzeszowa na wschód oraz Zakopanego, Chyżnego, Bielska Białej na południe i Balic, Katowic, Warszawy na zachód i północ) z pominięciem dla ruchu ciężkiego i tranzytowego centrum Dobczyc. Jest on uciążliwy nie tylko dla mieszkańców i turystów, ale również szkodliwy dla obiektów zabytkowych znajdujących się w niedalekim sąsiedztwie rynku (poprzez drgania i emisję spalin samochodowych). Przygotowania do budowy obwodnicy trwały praktycznie od 2000 roku, kiedy to gmina Dobczyce zleciła opracowanie analizy efektywności ekonomicznej nowego mostu na rzece Rabie w Dobczycach. Efektem późniejszych rozmów i spotkań, prowadzonych w kolejnych latach, było podpisanie 8 września 2009 roku przez Marcina Pawlaka i Grzegorza Stecha - Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz Pedro Fernandesa - Członka Zarządu Mota-Engil Polska S.A. umowy na budowę obwodnicy Dobczyc.