Najważniejszym zadaniem dla Edwarda Sitki, nowego prezesa firmy należącej do związku komunalnego, jest takie jej przekształcenie, by wytrzymała konkurencję prywatnych przewoźników i odpływ pasażerów przesiadających się do własnych samochodów. - Przed tygodniem wprowadzono pierwszą z wielu planowanych zmian organizacji obsługi pasażerów Rejonowego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Bochni: wsiadanie do autobusów pierwszymi drzwiami i kontrole biletów przez kierowców. Ta, trudna do zaakceptowania przez wiele osób, zmiana była poprzedzona kampanią informacyjną, która przebiegała pod hasłem "Nie wstydź się... Pokaż bilet! Zasada jest prosta - pasażerowie mają obowiązek wsiadać do autobusu pierwszymi drzwiami, pokazując jednocześnie bilety uprawniające do przejazdu bądź kupić u kierowcy i skasować bilet jednorazowy. W tym czasie osoby chcące wyjść opuszczają pojazd drzwiami środkowymi. Kierowca kontroluje wsiadających, a także sprzedaje bilety. - System taki z powodzeniem działa w wielu krajach zachodniej Europy i na Śląsku - mówi prezes, który chce w ten prosty sposób zwiększyć wpływy poprzez zminimalizowanie ilości podróżujących "na gapę". Zmniejszeniu kosztów służyć ma natomiast zakup 5 autobusów małogabarytowych, które mają 24 miejsca siedzące plus 18 miejsc stojących i wożą pasażerów zużywając 15 litrów paliwa na 100 km, podczas gdy wysłużone duże autobusy spalają od 30 do 40 litrów na tym samym odcinku. Dwa z małych autobusów posiadają windy na pilota dla osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach inwalidzkich. - Do końca czerwca tego roku planujemy zakupić jeszcze 7 takich autobusów. Powinno to zaowocować zmniejszeniem wydatków na paliwo o około 40 procent w skali roku - wylicza E. Sitko. Warto się o to starać, gdyż firma w ubiegłym roku kupiła paliwo za 1,8 mln zł... Na podniesienie bezpieczeństwa osób korzystających z przewozów RPK wpłynie niewątpliwie planowane jeszcze w tym miesiącu zainstalowanie we wszystkich autobusach kamer monitorujących, to co się dzieje w ich wnętrzu. Obraz będzie rejestrowany. Pokonywane przez pojazdy trasy będą natomiast śledzone za pomocą GPS i widoczne dla dyspozytora na bazie. O podmiotowym traktowaniu pasażerów świadczył też symboliczny gest, polegający na tym, że 8 marca kierowcy RPK wręczali kobietom kwiaty. - To oczywiście wszystko za mało, by zwiększyć zainteresowanie usługami komunalnej firmy. W biznesie liczą się konkrety. Prezes chce więc pozyskać nowych klientów odpowiadając na ich potrzeby komunikacyjne oraz... obniżając ceny biletów. - Pragniemy w pierwszym półroczu poszerzyć nasz rozkład jazdy o nowe kursy, na przykład do: Nowej Huty, Niepołomic, Kłaja, Łapanowa, Wieliczki, Gdowa, Trzciany, Rajbrotu i innych miejscowości. W tym zakresie konkretne oferty złożył gminom, a do Zgromadzenia Związku Komunalnego Gmin ds. Komunikacji Miejskiej Rejonu Bocheńskiego wystąpił z następującą propozycją cen biletów: I i II strefa - teraz I strefa - cena biletu normalnego 2 zł (obecnie 2,50 zł), III strefa - teraz II strefa - cena biletu normalnego 2,50 zł (obecnie 3 zł), bilety poza strefy - nie mniej niż 3 zł (w zależności od odległości, np. bilet do Niepołomic będzie kosztował około 4 zł). Bardzo interesującą dla pasażerów nowością mogą być bilety "godzinne", ważne przez ten czas na wszystkich 15 liniach. - Chcemy również zaoferować naszym pasażerom tzw. bilet powrotny, czyli ważny tam i z powrotem: I i II strefa - teraz I strefa - 3 zł, III strefa - 4 zł. Równocześnie zaproponowałem, aby bilety sprzedawane przez kierowcę były sprzedawane bez dodatkowej opłaty - dodaje E. Sitko. Nie wiadomo jeszcze jak zgromadzenie związku, składające się z przedstawicieli gmin, odniesie się do propozycji świeżo zatrudnionego prezesa zarządu. Ma ono przed sobą także znacznie poważniejszy problem zmiany zasad dofinansowywania działalności firmy przez samorządy. Obowiązujące obecnie zasady rozliczeń są coraz powszechniej uznawane za niesprawiedliwe. Sytuacja jest na tyle poważna, że władze Bochni proponowały już utworzenie nowej, wyłącznie miejskiej firmy komunikacyjnej bądź przejęcie RPK na swój garnuszek i świadczenie usług gminom na zasadach komercyjnych. PK